onsdag 28 januari 2009

Luleâ stad ställde in fackeltâget till minne av förintelsen, det kändes "malplacé" pga gazakriget.
Regissören till teaterpjäsen "Om det är en människa" av Primo Levi hoppar av. Varför ?- Gaza kriget.
Nu kan vi glömma förintelsen av 5 100 000 människor, och öppet jämföra Nazi Tyskland med Israel.
Min teori om att man inte ömkar Palestiniern men avskyr den Judiska staten finns att läsa i fler och fler tidningar, sorgligt nog, jag hade önskat att jag var själv om att tro sâ.
Här lever vi i en tidvis orolig omgivning med ständiga hot om kemiska attacker, själmordsbombare och krig. De flesta av vâra närmaste grannar gör ingen hemlighet av att vilja utrota oss som folk, det är sâklart jobbigt, men antisemitismen i Europa känns för de flesta Judar med Europeisk härkomst mycket värre.
Här i Israel intresserar man sig för det ökade judehatet Norden. De skrivs artiklar och böcker om ämnet och man dividerar om orsaken.
Sverige är inte längre bara ljushâriga snygga tjejer och lax, men nu ocksâ demonstranter som skriker Allah Akbar och Hitler invirade i Palestina sjalar och Hamasflaggor.
Kexchokladen börjar ge dâlig eftersmak...

5 kommentarer:

Hanna sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Hanna sa...

Det du skriver är så sant, och upprörande. Tyvärr tror jag också att antisemitismen ökar på ställen med många pintegrerade invandrare - trots att de är majoritet araber. Kanske beror på rädsla? I sverige är de inte svenskar förrän deras medborgarskap kan användas för media "50 Svenskar kvar i gaza" stog det - men inte vad de hette..
Jag hade också önskat att kvarlevande från förintelsen skulle kunnat slippa se en sådan här tragisk utveckling i det antisemitiska Europa idag!
(Var tvungen att läsa innan jag går o lägger mig, så nu, natti natti!)
ps, dog inte 6 000 000 judar? (eller var det 6 tot och av dem 5,1 judar?)

Svensk chekchouka sa...

Hanna, det dog även ca 800 000 i ghetton, siffran jag sâg pâ Wikipedia räknade inte med den, oups, 800 000 till...6 Miljoner människor.
Vad Israel än tar sig för kommer jämförelsen med Shoahn upp. Jag tycker det är absurdt. Rädslan för att det ska hända igen lever kvar i den äldre generationen som överlevt lägrena. Jag undrar vad de tänker när de ser pâ tv.

Jaacobi Natanel sa...

Helt otroligt, att de kan jämföra d som händer i gaza med förintelsen. Blir både arg och ledsen samtidigt, vad är här näst? Hur kan man ställa in ett facktåg för Förintelsen?
Självklart är det sorgligt det som händer i gaza, I'm speechless eller writeless ....
och citat du har på framsidan av bloggen eller blogget? helt suverän Golda Meir har alltid varit my role model

TinTin sa...

Ja, det blir värre och värre. Tuttan berättade om en demonstration i Lund som polisen bröt upp till förmån för de anti-israeliska motdemonstranterna "för alla hade ju rätt att uttrycka sig".
Tittade på den ganska nya, holländska dokumentären om Anne Frank. Vill att den visas i skolan årligen, för 12-13åringarna. Det måste gå att stoppa den här vidriga, skitiga vågen!
/TT