torsdag 28 april 2011

Iskalla inbrottstjuvar

Det har varit tyst som i graven pa bloggen men livet har fortsatt och har har det hant saker.
For en vecka sedan vaknade jag av ett forfarligt dunkande pa ytterdorren.
Jag sprang ner for trappan i pyjamas men nycklarna som brukar sitta i dorren var borta. Lite yrvaken hittade jag ett par extranycklar och lyckades oppna.
Utanfor stod grannen, lite skarrad och sa att de upptackt att de hade haft inbrottsforsok i deras hus.
- De verkar ha tagit sig in hos er.
- Nej svarade jag leende, har har ingen tagit sig in.
Vand dig om, svarade grannen.
Jag upptacker till min fasa att fonsterluckorna ar uppbanda och att altandorren hakats bort.
En snabb titt till vanster och jag ser att datorn ar borta.
- Var ar bilen? undrade grannen.
Morgonhjarnan arbetade trogt, jag hade fortfarande inte funderat pa varfor nycklarna i dorren var borta...
Jag pekade bort mot carporten och som i en film i slowmotion upptacker jag att den elektriska porten som leder upp mot carporten ar oppen och att bilen ar borta.
Vi hade haft besok under natten, medan vi lag och sov.
Jag rusade upp pa overvaningen och in i min flickas rum. Sangen var tom.
Jag trodde jag skulle do pa plats. Sprang in i sonens rum dar jag hittade henne under tacket.
Kanslan ar obeskrivlig. Jag minns nu i efterhand att jag horde tre springande steg under natten och att nagon laste dorren. Jag sov djupt tack och lov, att vakna nar nagon ar inomhus maste vara vidrigt.
De tva foljande natterna var totalt somnlosa.
Jag sov inte en blund.
Barnens Israeliska formaga att fortranga det som varit fungerade perfekt, de har sovit gott varje natt sedan det hande tack och lov. Grannarna var valdigt hjalpsamma, farbrorn i huset bredvid grat t om.
Historien om familjen Fogel som blev halshuggna mitt i natten nar de sov sitter i bakhuvudet och vi ar sa otroligt tacksamma att de nojde sig med nedervaningen...

9 kommentarer:

Freedomtravel sa...

Fy så otäckt! Jag ryser när jag läser. Men visst ska man vara glad att det bara är materiella saker man blir av med. Hoppas att ni snart kan sova bättre och att försäkringar och sånt fungerar bra!

Katarina sa...

Näää, vad otäckt och vad fräcka de är.. Jag sksulle inte heller sova gott om natten efter detta..

Det måste ha varit mer än en rysare att finna dottenrs säng tom,, men som tur var sov hon hos brorsan..

Hoppas du kan sova bättre och att bilen och datorn kan återfås,, inga ord känns just nu rätt.
ram
K

ExPIAtriate sa...

Usch va hemskt!! Jag forstar precis hur du kande da du sag dotterns sang sta tom! Fy, tur anda att det bara var materiella ting! Hoppas ni kan aterga till en nagorlunda normal tillvaro anda efter detta!!
KRAM!!!!
Pia

heffamamman sa...

Hua vilken mardröm! Men vilken tur att ni alla är oskadda, även om situationen säkert känns jobbigt ändå. Skickar en stor återhämtningskram! Och en extra sådan till dottern genom dig. Milou

TinTin sa...

Det är fruktansvärt när de bryter sig in när man är hemma. Vi råkade ju ut för det 3ggr på rakten för ett par-tre år sedan och jag var så rädd att jag måde illa när jag skulel gå och lägga mig. Vi vaknade av larmet och de skrek att om vi stack näsan nedför trappan skulle de döda oss...
MEn rädslan gick över och när vi hade inbrott igen för ett par månader sedan och tjuven bara tagit datorn och cash, dvs lämnat plånböcker med alla kort och prylar i, var jag nästan tacksam över att jag inget sett, hört, ja, men trodde det var katten, och slapp tjafsa om nya kredit- och körkort.
Massor med kramar! Vet hur det känns!

Susanne sa...

Varför bor ni där när ni inte behöver?????????
Själv skulle jag inte vilja åka dit på en veckas semester ens......

Svensk chekchouka sa...

Freedomtravel; tack snalla, det ar pa god vag att reda upp sig!

Katarina; Jag har faktikst borjat sova igen, inte gott men anda...

ExPIA; Det var fruktansvart. Det tar ett tag att bli normal igen faktiskt.

Heffamamman; Tack for kramar!!

TinTin; Nejmen usch, jag som kande mig sa saker med alarmet!!

Susanne; Oooh vilken mogen och intressant kommentar. Du far ett leende till svar. :)

Anonym sa...

Åh herregud! Usch vad läskigt! Tur att ni klarade er fysiskt!
Jag har aldrig varit med om något sådant och hoppas att jag slipper vara med om den sortens kalla rädsla som man måste känna.. Hua!

Tina sa...

Vi hade ju inbrott när vi inte var hemma. Kan inte tänka mig känslan av att inse att någon varit inne i huset under natten... Nu har vi alarm och litar på det. Det sägs att tjuvarna undviker de husen. Vad vet jag? Viken tur att ni mår bra och att det inte blev värre än det blev!