lördag 29 november 2008

Utflykt i Carmel bergen...




















Vi valde väg 70 mot Genesarets sjö och tog av mot Haïfa pâ mitten. Till vâr glädje upptäckte vi att vägen var vacker och kantad av Druz-byar. Jag gillar hur de gamla Druzerna ser ut, sâ annorlunda.


Vi stannade till pâ ett pita bageri och köpte bröd innan vi fortsatte till Carmel reservatet.


Tjejen i kassan hade ett kors om halsen och jag kunde inte lâta bli att frâga om hon var kristen.
Hon svarade att "I den här byn finns bâde Kristna och Druzer... "


Gâr det bra att leva tillsammans frâgade jag, Hon nickade och sa att de levt tillsammans väldigt länge. När jag undrade om de kristna var minoriteter i byn jämfört med alla Araber rättade hon mig bestämt och sa att det var en Druz by.


"Druzer är Druzer, Araber Araber och Kristna Kristna.


Hon verkade hâlla med mig att det var helt okej att vara olika- och att vilja vara olika sâ länge man accepterade varandras olikheter.


Carmel reservatet är vackert och djur-rikt.
Bergsgätter ( den ni der pâ bilden är en vild Armensk bergsget ) , örnar, gazeller och râdjur. Har man tur kan man ocksâ se Salamandrar.
En av fördelarna med ett litet land som Israel är ju att allt ligger nära.
Carmel ligger bara en timme frân vâr lägenhet.
Kontrasterna tornar upp sig runt husknuten. Bara tio minuter härifrân sâg jag en herde gâ och valla fâr och när vi kört ut frân Druzbyn lâg helt plötsligt en Mac Donalds längs vägkanten!