fredag 27 mars 2009

... och sâ sticker jag in huvudet pâ apoteket och ropar till ägaren ( pâ franska) :
- Jag har recptet nu!!!
Hon har gett mig ppiller utan recept efter att ha hittat exakt samma sammansättning som i mina franska.
- Vad bra!! skriker hon tillbaka, -dâ kan vi göra fotokopior pâ receptet sâ slipper du springa hos gynekologen i ett!!

När jag bodde i Frankrike ville min gynekolog bara skriva ut tre mânader i taget.
Jag gjorde alla undersökningar man ska en gâng om âret och skrev egna recept pâ datorn.
Med en scanner kan man fixa massor av dokument!
Fotokopior känns dock mycket enklare, fniss.

9 kommentarer:

annai sa...

Svensken i mig skakar på huvudet och säger t-t-t (eller hur det nu stavas ;-)). Och mitt utlänningsjag fnissar lite.
Kram. Ha en fin helg.

TinTin sa...

Har aldrig fattat det där 3-månaders utskrivandet? Jag fick också bara 3 månader först, men sedan när jag var på BVC sist, bad jag sköterskan skriva ut litet mer och då fick jag månader i ett svep, utan frågor. Toppen.

anna of sweden sa...

Ja, det är verkligen skillnad från land till land. I Portugal köpte jag min migränmedicin utan recept men här måste jag ju gå till läkaren för att få ett recept utskrivet . Åhhh.

Svensk chekchouka sa...

A o S; jag kanske kan fixa en kopia ;)

Unknown sa...

Öh, när du ändâ hâller pâ sâ kanske du kan fixa lite andra recept? Lite lugnande till svärmor eller nât....

Svensk chekchouka sa...

dossis; ASG, aupairen undrade just vad som försigâr, varför hon verkar loj... fniss/.

Mrs Pmds sa...

Härligt, galet, underbart, läskigt och oansvarigt osvenskt!!!

Jag har länkat till dig från min blogg www.metrobloggen.se/greklandsbloggen

Svensk chekchouka sa...

hej Tina!
Ja-a visst är det!!! Tack för länken!!!

anna of sweden sa...

Ja tack! ;) Perfekt!