tisdag 7 april 2009

Vi har kackerlackor pâ jobbet, massor. De klättrar pâ väggarna i köket, en bor mellan plastrutorna i Microvâgsungnen och ibland ser jag även äventyrliga kackerlackor ute pâ heltäckningsmattan i affären.
I butiken jobbar en buddist. Hon pratar med dem, vill inte döda dem, ber de flytta pâ sig.
Jag försöker ta hänsyn till henne och har bestämt följande regel; efter tre varningar dödar jag dem, inte med skorna som ryskorna, jag tycker det blir sâ äckliga märken pâ väggen, jag tar bort dem med en pappersbit och spolar ner dem i toan.
Man har väl bott i ett * "chambre de bonne" liksom, det ska mer till för att chockera.

* ett rum pâ sjäte vâningen i Haussmanska hus i Paris. utan hiss, med toalett i korridosren och kackerlackor i 8 fall av tio.

7 kommentarer:

anna of sweden sa...

Olydiga typer som inte lyder buddisten och vandrar ut. :)

Haha, jag gillar ditt system med tre varningar. Är du halvbuddist kankse?

Svensk chekchouka sa...

anna of sweden;

nä, men jag har gâtt pâ mulle.

Lillie plein damour sa...

Vi hade ocksâ kackerlackor i vâr lägehet i 18 arr, jag tog dem med en diskborste innan jag visste var de var för smâ djur! Usch.

Kolla pâ min fb sida jag har kommenterat om hur kackerlackor tas död pâ i Cameroun, men en eldlâga! Väldigt effektivt sÄgs det.

Mrs Pmds sa...

Under mina år som reseledare fick jag lära mig att döda kackerlackor utsöndrar någon lukt som får andra kackerlackor att komma rusandes... Dödar man dom så kommer det alltså bara fler! Sanning eller skröna? Ingen aning... Men det hindrar inte mig från att ge dom ett våldsamt slut, när jag stöter på dom i Grekland. Det är det bästa med att bo i Sverige (ja, nästan i alla fall) att vi slipper äckliga kackerlackor!

annai sa...

Du får vårat chambre de bonne att låta så oglamoröst... Vi som hade sådan fin adress...

Dina sa...

Hej ullis! Jag minns när jag var hispig för kackerlackorna i Malaysia och du lugnade mig genom att berätta att jag inte var ensam om att ha delat hem med kackerlackor - och det går det med;-) På nåt vis kändes det bättre att höra det - pch även jag lärde mig att leva med dem. Men jag sprayade dem direkt, det fanns väldigt effektiva sprayer i Malaysia. Jag tycker att du är snäll som ger dem tre varningar. Men tänk om du dödar en som bara fått en varning, men som ser ut som en som du redan har varnat två gånger, vad säger din kollega då? ;-) ;-)

Svensk chekchouka sa...

tina, det finns massor av sägner om vad som händer om man dödar dem. ägg tex, yuck!!


lillie, eld lâter bra!!!

annai; det var en underbar tid anna, trots husdjuren!!!!

Dina; ja, jag minns att vi pratade om det! har du flyttat tillbaka till sve nu?