onsdag 8 april 2009

Idag, innan solen gâr upp, samlas hundratusentals judar över hela världen för att läsa Birkat Hachama, en bön som bara fâr uttalas vart 28 : onde âr.
Enligt den Babylonska Talmud stâr solen idag, exakt som den stod dag nummer fyra, när den skapades.
Den Babylonska Talmud skrevs för 2000 âr sedan.
Även om vetenskapsmännen är oense huruvida solens "cykel" varar 28 âr eller inte tycker jag ät det är imponerande att ett gäng män, utan stjärnkikare och moderna apparaturer kunde träffa sâ nära!

Vi är uppe i ottan, inte ¨bara för solen, vi ska till Eilat. Ikväll firar vi Pessah Seder, en tradition som är tusentals âr gammal och som firas i princip varje judiskt hem.
Under en vecka äter vi Azymbröd till minne frân det judiska folkets sista natt i Egypten, dâ bröden inte hann jäsa pga av flykten.
I sutet av den flera timmar lânga bönen säger man " nästa âr i Jerusalem".
Jag grät förra âret när vi uttalade denna mening laddad av hopp.

Vâr första Pessah i Israel...

2 kommentarer:

Lillie plein damour sa...

Jag tänker pâ dig, jag har din hand pâ mig i dag, den har jag varje gâng jag gâr till min läkare och varje gâng frâgar han om jag tagit min biljett till Tel Aviv!!

Ja ett âr har gâtt, jag fâr târar i ögonen, jag tänker pâ förra âret.
Jag har fortfarande smsen kvar frân dig!
Puss och ha det fint i Eilat.

Karin sa...

Du lilla fransyska - azymbröd är vad vi på svenska kallar för "oblat"! ;-)

Säger man "nästa år i Jerusalem" även om man redan är i Jerusalem? Hoppas att ni hade en bra seder! Vi läste naturligtvis haggadan men sen var det mest funderingar såsom "men när äter man äggen?", "var är maroren?", "borde inte jag ha fått ett tredje glas vin nu?", "men nu ska vi väl ändå äta äggen!?", "när börjar matchen?". Inte mycket religion där inte... ;-)