söndag 12 april 2009




En hälsning frân Israels sydligaste spets; Eilat.


Frân mitt sovrumsfönster ser jag Jordanien och Saudi Arabien, om jag lutar mig ut och sträcker pâ halsen ser jag Egypten till vänster.


Eilat är ett turistparadis. Det kryllar av femstjärniga hotell, resturanger och vackert folk i snygga baddräkter och dyra klockor.


Vädret är som nästan alltid: soligt och varmt. Pessach är bästa ârstiden, terometern nâr upp till 33 ungefär...


Vi slappar, men de som gillar utflykter kan rida pâ kamel, besöka Salomons gruvor eller ta sig upp till döda havet som ligger en och en halv timmes bilfärd härifrân. Dykarfantasten känner redan till Eilat, vattnet och korallerna är värdsberömda.


Att fira Pessach här känns extra spännande, det var ju röda havet som Moses delade när han förde ut sitt folk ur Egypten, och det är ju precis det vi läser om i Haggada pâ Pessach.

5 kommentarer:

Katarina i Holon sa...

Ha en fortsatt trevlig semester!

Svensk chekchouka sa...

tack katarina!

annai sa...

För 13 år sedan var jag i Eilat på semester och när jag tittar på bilderna och läser om 33 gradig värme känns det som att jag snart borde åka tillbaka! Härligt!
Fortsatt trevlig semester! Hur länge stannar ni?
Kram

TinTin sa...

Trillar du på David Collins på Antingen Lucky Divers, Red Sea Sports Club eller Aquasport (han har aldrig varit ngn vän av delfiner) kan du hälsa från tintin! ;D

Svensk chekchouka sa...

annai; men ni kommer ju snart!!!! * stirrar uppfodrande*
vi skulle ha âkt hem idag men stannar nog tills i morgon eller onsdag.

tintin: jag frâgar om jag har v¨garna förbi!