torsdag 16 april 2009

Jag arbetar i en väldigt sofistikerad butik, med fint klädda kvinnor, det är noga hur vi ser ut, hur vi sminkar oss och hur naglarna ser ut. Om man sveper förbi med blicken ser allt perfekt ut, ungefär som pâ Wisteria Lane, bakom fasaderna av terracottapuder och läppstift gömmer sig lejonhonor och hyenor.
Idag hörde jag en saftig historia; tvâ Syd amerikanskor som râkade i brâk i butiken under öppetid och började kasta stolar pâ varandra medans de gapade pâ Spanska.
Orsaken? De var oense om vem som skulle arbeta i vilken butik över sommaren...
Gränser är nâgot vi själva sätter, som Svensk tror jag aldrig att jag skulle börja kasta stolar pâ arbetsplatsen, särskilt inte pâ en kvinna i 60 ârsâldern.
Kanske är det mer acceptabelt pâ sydligare breddgrader.
Utan att halka in pâ den racistiska banan kanske vi alla kan hâlla med om att procentuellt sätt är förmodligen risken större att fâ en stol i skallen pâ jobbet om man arbetar i Colombia än i Sverige.

4 kommentarer:

Tove sa...

Du har rätt i din slutsats! Sydamerikaner är speciella (för att uttrycka sig på något sätt). Självklart skall man inte generalisera och jag känner personligen många som kommer därifrån (från alla länder där). Många bra människor och fler inte bra människor, där dom gärna går över lik och då menar jag i dubbel bemärkelse. Historiskt sett kan man förstå lite av deras mentalitet, men jag är "blint troende" på att alla människor själva väljer hur man vill behandla sin nästa. Självklart finns det alltid undantag som bekräftar regeln. Oj, vad djup jag blev nu... :)

annai sa...

Haha, i Sverige får du en vänlig, men bestämd, anonym lapp uppsatt på anslagstavlan i fikarummet istället...

Svensk chekchouka sa...

Tove:
jag känner inte alls till den sydamerikanska mentaliteten, jag hänger med i ditt resonemang till hundra procent.

annai; jaa arga lappar finns nog bara i Sverige ;)

Anonym sa...

Det är inte rasistiskt, det är kulturella beteenden (som inte alla i en kultur följer) och som skiljer sig åt. Man lär sig hur man ska bete sig. Det är jätteintressant!(Jag läser sociologi).

/ Hanna Bard (http://hannabard.blogg.se)