onsdag 15 april 2009

Back in town.
Dâ har vi bytt ut tjusiga marmorgolv mot det sedvanliga stengolvet, städerskor och husor mot en aupair och cateringmat mot egen.
Om jag levde sâ jämt skulle jag säkert tröttna...
...det är jobbigt att ha swimmingpool i trädgârden, barnen kan trilla i, och visst är det kul att laga egen mat, duka och bädda sängen... *ler stelt*

Pessach är över. Som genom ett trollslag finns det bröd igen.
Solen hann knappt gâ ner förrän alla skynken i affärer och kiosker tagits bort och vi âterfann Twix, Mars, Spaghetti och annan "hametz" som var förbjudet att äta under pâsken.
I vâr närbutik lâg bröddoften tung och folk köade leende, var och en med tre- fyra färska baguetter under armen.
Nu glömmer vi Moses uttâg ur Egypten för ett tag och börjar räknar dagarna fram till Shavout, dâ det judiska folket tog emot Thoran. Det kallas för att räkna Omer. Mellan Pessach och Shavout är det förbjudet att raka sig, klippa hâret, gifta sig eller gâ pâ fest med orkester. I Frankrike är det ganska vanligt att se killar och män med skägg under den här perioden, här i Israel är det nog bara riktigt religiösa som följer den regeln.
Däremot kan man inte gifta sig, även om man vill...

Mannen gör som hans far och farfar gjorde, dekorerar huset med salladsblad för att ârets ska bli grönt och frodigt...

6 kommentarer:

Tove sa...

Det är roligt att läsa om alla seder o bruk som ni har!
Och jag förstår dig precis när du berättar om poolen. *ler* Senast igår kom vår gårdsvakt hem med en dyngsur dotter (hon skulle "bara" torka svetten ur pannan...

annai sa...

Mmmm... gottigt med bröd igen kan jag tänka!
Är det som en sorts sorgeperiod, att räkna Omer? Med tanke på att man inte får gifta sig etc.
Jag hoppas makens salladsblad funkar!

Svensk chekchouka sa...

Tove. Vad kul att du intresserar dig.
annai; ja det är faktikst en sorgeperiod ( smarting) jag tror att det var Rabbi Akivas studenter som dog, de var tusentals.

Katarina i Holon sa...

Baguetten igårkväll smakade såååå gott!! Maken rakade sig inte på Omer för några år sedan men jag tror att det var mest lathet...haha! Kom precis hem från hetsi hinam. Folk köpte bröd som om de aldrig sett det förr!! Och jag med...

Karin sa...

Ibland är jag väldigt glad över att min man inte är religiös - han skulle se för hemsk ut om han inte rakade sig innan Shavout!

Lisa Christensen sa...

Så spännande att läsa om en annorlunda kultur från ens egen! Jag vill alltid pröva på en massa liv, men hinner ju inte med! Så då är det bra att man kan läsa om andras liv istället :)