söndag 12 april 2009

Igâr sâg maken nâgot fruktansvärt i sin mailbox. En film där man ser en karl frân Fatah som blivit tagen av Hamas. Tydligen har han gjort nâgot fruktansvärt och ska straffas med döden.
En tolvâring ska halshugga honom, med en kniv. Filmen varade i fyra minuter, en hals är tjock och kniven verkade slö. Mannen levde naturligtvis när ungen börjkade karva.

Till slut är halsen av och den tolvâriga ( uppskattad âlder ) pojken visar upp huvudet som han hâller i hâret inför kameran.

Varför skriver jag om detta här?
Därför att jag vill att omvärlden ska förstâ att även om det k a n s k e är en minoritet av befolkningen i Gaza som stödjer sâdana beteenden är det ändâ dessa människor som Israel förhandlar fred med, regimen vâra grannar stödjer.
Varken du eller jag vill ha sâdana grannar.

Barbarer.

Förtryckta som uttrycker sin desperation pâ ett klumpgt sätt? Inte i min värld.

Att stödja Gaza genom att gâ i demonstrationer och av vifta med Hamasflaggor är att stödja en regim som sprider skräck inte bara i Israel men förmodligen ocksâ bland sin egen befolkning.

Kvarstâr att se om det Palestinska folket i nästa demokratiska val väljer att rösta pâ dessa galningar eller inte.

5 kommentarer:

Mrs Pmds sa...

Det är så otroligt svårt att förstå, på riktigt, när jag läser om det du skriver. När jag sitter i mitt trygga villakvarter i trygga Sverige, långt bort från din värld. Jag läser dina ord men kan inte riktigt greppa meningen. Det blir liksom bara ett stycke text som jag läser...

Sissel sa...

og barna er jo ødelagt for livet. Her i mitt villakvarter i Norge, var den største hendelsen i påsken at en hamster var død, for at en jente hadde den med når hun hoppet trampoline - med hamsteren i buret, så den ble jo slått rundtomkring i buret.

Det er helt ufattelig, men jeg tror på hvert ord du sier.

Svensk chekchouka sa...

TINA; När jag ser pâ tv vad som händer i gaza har jag ibloand svârt att förstâ att det är sâ nära. Jag ser Samarien ( västbanken) frân mitt vardagsrumsfönster och tänker ibland att det är nära me samtidigt sâ lâng ifrân. Pâ ena sidan muren gâr barnen i skolan som i övriga världen för att lära sig att räkna och skriva, pâ andra sidan matas de med avsky och hat. Orättvist.

Sissel;
Jag önskar själv att det int evar sant och ler ât marsvinshistorien. Det är ju sâ det ska vara när man är barn. I Europa konfronteras man med döden sent, och pâ ett skyddat sätt. Livet har ett värde.

SISSEL;

PEC sa...

Barbarer är väl enda riktiga ordet för folk som detta. I Irak hände det att de avrättade sina egna för att sedan skylla på Amerikanska armén. En som är normal i huvudet gör inte sådana saker och absolut inte i Guds namn eller vilket namn som helst.
Det är ofattbart att leva så nära så mycket hemskt. Jag blir frustrerad av allt onödigt som rapporteras. Just nu är den största nyheten i USA att Obamas hund har anlänt och han heter Bo. Kul va :-) Skiter jag fullständigt i. Hoppas att ni har/haft en bra passover trotsallt.

Anonym sa...

Menar du att de arabiska länderna stödjer Hamas? Vad jag vet stödjer inte Egyptens regering Hamas och gjorde det heller inte under Gazakonflikten.
Att demonstrera för Gaza kan man göra, men jag tycker inte att man ska stödja Hamas, det två olika saker och där håller jag med dig.
Men allt är inte endast den palestinska sidans fel. Hatpropaganda och terrorism är totalfel, men israeliska regeringar har också begått misstag.
Jag har gett upp hoppet om Hamas, de har funnits i 21 år och inte erkänt Israel, så varför skulle de göra det nu? :( Förresten har jag inget förtroende för varken Hamas eller Fatah.
/ Hanna Bard