onsdag 14 oktober 2009

Idag pâ lunchen pratade vi krig. Runt bordet satt en tjej frân Turkiet, en annan frân England tvâ svenskor och en Holländare.
Alla har upplevt krig eftersom alla bor här. Man kan ocksâ säga att alla indirekt valt att uppleva det eftersom samtliga kring bordet var födda utanför Israel.
Iran kom ganska snart upp i diskussionen. Vad ska man göra om det verkligen blir krig med Iran, kemiska vapen känns lamslagande läskigt och en atombomb räcker för att förinta oss alla pâ nâgra sekunder. Missilerna frân Libanon och Gaza känns pötsligt futtiga.
Stanna eller packa väskan vid krig.
De flesta runt bordet verkade ense om att de skulle ta sitt pick och pack och dra.
Men är det sâ lätt? Kan man bara sticka? Turkiskan pâpekade att om vi alla försvinner har vi inget land längre, att det är vâr plikt att stanna, en frâga om sionism
Fanatism skulle vissa säga, heroism andra.
Jag tycker bara att det är fruktansvärt orättvist att vi mâste konfronteras med sâdana problem. Israel är inte lângt borta, ett stenkast frân Grekland och Cypern, men en evighet ifrân den Europeiska tryggheten.

3 kommentarer:

Unknown sa...

Å, vad roligt att hitta din blogg om livet i Israel! Jag kom hit via en länk från nån annan blogg, tror att det var från Marianne i Kairo. Jag provade på kibbutzlivet i tre månader när jag var 20 år sen (i mitten av 80-talet, ojoj vad tiden går) och har sedan dess längtat tillbaka. Skulle så gärna vilja visa min 15-åriga dotter Israel och de platser jag besökt. Vi får se om det kan bli av någon gång. Jag kommer i alla fall att följa din blogg med intresse. Ha det bra hälsar Molly

Svensk chekchouka sa...

âh Molly, liver är fortfarande underbart här!! välkommen in till mig!
Chabat shalom
U

Unknown sa...

Tack! Jag var på Kibbutz Ma'anit inte så långt från Netanya (där du bor?, närmaste stad var Hadera. Känner du till den kibbutzen? Fast det finns väl hundratals... I alla fall skulle det vara kul att se hur det ser ut där nu. Får jag fråga om du är född judisk eller om du konverterat. Hur gick det till i så fall? Det kanske du redan har skrivit om i bloggen, jag har ju inte läst allt. Eller också kanske du inte alls vill berätta om det. Helt OK i så fall förstås.