tisdag 15 december 2009




Härmodagen, när vi var i Yafo, gick jag in i en liten bokhandel för att köpa var sin bok till barnen.

-Hur gamla är de? frâgade kvinnan.

-9, 7 och 3...

Hon gick med bestämda steg till ena hörnet av butiken och satte sig pâ huk framfôr min sjuâring med en bok.

- Det här är boken om Emil sade hon.

- Emil,sa jag?

-Ja, känner ni till Pippi Lângstrump ( hon sa verkligen Lângstrump)? Det här är samma författare.

Jag öppnade boken och kände igen bilderna pâ Lina och kommandoran och undrade vad jag hade tänkt om jag visste att mina barn en gâng skulle läsa samma historier som jag gjorde, men pâ hebresika.

Pâ vägen ut sâg jag Stig Larssons "Män som hatar kvinnor".
Har nâgon sett de filmerna föresten?

6 kommentarer:

Katarina i Holon sa...

Vad kul! Vi har också läst Astrid Lindgrens böcker på hebreiska.

Sara sa...

Universella böcker! Har inte sett stieg Larsson filmerna, och är inte säker pâ att jag vill. Har blivit sâ känslig mot vâld och hemskheter... ;)

Lillie plein damour sa...

Ja jag har sett den första filmen, mycket vâldsam tyckte jag och i flera scener kände jag obehag, men väldigt bra filmat!

Jojo sa...

I biblioteket i Tivon finns en speciell hylla för Astrids böcker. Ska definitivt introducera dem i familjen när tiden är rätt!

Karin sa...

Jag har också sett den första filmen, var rätt läskig ibland (http://kalasblogg.blogspot.com/2009/09/man-som-hatar-kvinnor.html). Jag har filmen hemma (endast på svenska) om du vill låna.Jag tänker nog försöka se de andra två också.

Svensk chekchouka sa...

Katarina, högläsning pâ hebresika är vi ännu inte mogna för. Ibland läser jag fâr Noémie, hon blir superglad när jag läser en mening rätt!!

Sara; man blir det när man fâr barn.

Lillie; minns inte att boken var sâ vâldsam... jag ska kolla sâ fort jag kan, aupairen spanar pâ nätet.

Jojo: men allvarligt finns det bättre barnböcker?

Karin; Jepp jag vill lâna!!