tisdag 22 december 2009


Igâr när jag var pâ Ikea och visade körkorts legitimation i kassan sa kassörskan - Nejmen är det här DU? Det var verkligen inget fint kort pâ dig, byt ut det!

Jaa, fnissade jag, jag tog kortet en dag när jag var sjuk.

Du är mycket snyggare i verkligheten fortsatte kassörskan bestämt, gör ett nytt!

Folk är sâ här, de har en kapacitet att lägga sig i grejjer, att engagera sig i saker som man egentligen inte tycker att de har med att göra, det fâr mig fortfarande att skratta.

Vid fâtölj avdelningen till exempel. Jag skulle köpa tvâ stycken fâtöljer till vardagsrummet. Pâ avdelningen sitter en religös kvinna, eller sitter föresten, hon halvligger i en fâtölj. Ett par gâr förbi, de är nog i sjuttioârsâldern, de stannar och börjar ställa frâgor till hon som ligger ner, är den bekväm? Hur känns det med fotpall? Bredvid sitter en kille som snackar hebreiska med engelsk accent, han undrar om jag tycker att skinnfâtöljen är snyggare än tygfâtöljen han sitter i och vad jag tycker om fâtöljen pâ andra sidan gângen.
Till slut har alla satt sig ner. Jag, den religiösa kvinnan, den unga engelsmannen och det gamla paret. Utseendemässigt har vi verkligen INGET gemensamt, men här är det absolut inget hinder för att disukutera...
Härligt är det!

5 kommentarer:

Karin sa...

Känner igen det där! Ella fick agera testare av barnmöbler senast vi var där. Ett par som hade ett barn som var ett par månader yngre skulle köpa ett litet bord och stolar men eftersom de inte hade barnet med sig så fick Ella provsitta ett par olika för att se vad som såg bekvämast ut.

Svensk chekchouka sa...

asg, jag tycker det är coolt! Trevlig resa Kala, och gott nytt!! vi ses i Januari!!

Katarina sa...

Kul shopping!

Fåtöljerna älskar jag,, köpte 1993 två stycken i brunt skinn. De övergav jag förra året,,

Men i sommarhuset i Sverige har jag de i gammal rosa i Carl von Linne rummet... jo jag har ett sådant rum... älskar blommor...

Köpte du någon möbel?

Svensk chekchouka sa...

Japp, jag köpte tvâ "poäng" ( se bilden) i teak trä med gröna kuddar, sâ himla sköna att sitta i och snygga!

annai sa...

Och detta pågår utan att folk är onyktra alltså...? ;-)