tisdag 23 mars 2010

Jag har överlevt Pâskhandeln...

Varje âr lägger det sig ett slags täcke av hysteri över Israel. Kanske inte bara över Israel föresten, i Frankrike var det lika dant.
Kvinnorna fâr nâgot hysteriskt i blicken, man kan inte ta hissen utan att nâgon oroligt undrar "om man har börjat"
De talar om Pessachstädningen. Sedan veckor tillbaka torkas hyllor, garderober och lâdor rena frân hametz, smulor. Sist av allt, när hela huset är färdigt tar man hand om köket. Det brukar vara det värsta, dâ nerverna inte riktigt hâller, dâ man är sâ upp över öronen trött pâ att torka och gnugga att man bara har lust att skrika pâ första bästa.
Idag var jag pâ ett fullsmockat Shuefersal och handlade mat. Alla hyllor med Kosher le Pessach är märkta med skyltar.
Köerna vid kassorna lânga. Det brâkas och kivas om vem som stâr var, vem som var före vem, som vanligt- fast mycket värre.

Pâ söndag äter vi grillat kött, letar hametz med hjälp av ett tänt sterain ljus och deklarerar huset " kasher le pessach".
Pâ mândag firar vi med en lâng middag. Maken är tunisier sâ vi äter Misoky. En slags gryta med kött, grönsaker och matza (azymbröd). Bara doften fâr mig att rysa av välbehag. Jag älskar Pessach!

6 kommentarer:

Anonym sa...

Och här har vi påskstädningen, det är likadant, mattor ska ut och det ska letas damm överallt!
Ha en trevlig helg!

Katarina i Holon sa...

Jag är trött på pessach redan från förra året...suck, imorgon ska vi gno och gno...avskyr att städa.

TinTin sa...

Mysigt - tja, inte hametzletandet men Seder! Vi sticker ju på fredag, så har fuskat i år. Var dock en dutiful wife och frågade min make ifall han ville att jag skulle smulstäda... men eftersom vi inte är här alls så skippade vi det.
Tur, eftersom jag har brödbakningsdille just nu! ;)

Martina sa...

Har kikat in en del pa din blogg den senaste tiden. Verkligen kul och intressant att läsa om ditt liv i Israel!

Har du lust far du gärna titta in pa min blogg: http://martinaengwall.blogspot.com/

Kramar

Unknown sa...

Jag med! Fast jag städar inte som en galning innan men det skulle behövas. Och pâ Auchan stâr alla lydigt i kö och väntar pâ sin tur.

Larssons sa...

Det funkar kanske inte lika bra med balkongtricket i Israel.

Påskstädning är de dags för här med men då blir det mest kosmetisk sådan, alltså gömma i lådor och garderober:)