söndag 18 juli 2010

Turistinvasion

Imorse var vi inne i stan och gjorde lite ärenden. Smâ ärenden har tendens att växa med hettan och vi sâg ut som trötta labradorer när vi äntligen var klara. Efter lite velande valde vi ett av kaféerna längs strandpromenaden och slog oss ner i skuggan med varsin Limonana; färsk citronjuice med mynta.
Vi har snart varit här i tvâ âr. Vi gâr fortfarande ner pâ stranden, vi älskar fortfarande att promenera längs havet sommar som vinter men vi har helt förlorat intresset av att sola.
Pâ lördagarna hittar man hela kvarteret pâ stranden, alla gömmer sig under parasoll och hattar. Jag tror faktiskt att ingen ligger och pressar i solen, det känns liksom livsfarligt.
Turisterna däremot fortsätter ju att komma för att bli bruna. Jag var lika dan för inte alls länge sedan men nu blir jag full i skratt när jag ser dem. Man urskiljer dem pâ flera hundra meters avstând utan nâgra som helst problem.
Solbrännan är jämn och djupt mörk, huden glänser av olja. Kläderna är klatchigt färgglada, ofta inköpta för att användas enbart under semestern ( mânga byter stil under semesterveckan).
Nya baddräkter och matchande pareos, tjusiga hâruppsättningar och snygga somriga halsband... Det känns lite överspänt, de ska ju bara bada liksom..
Nere pâ playan ligger de i solen, ju franskare ju längre. Jag fattar ärligt talat inte hur de orkar, solen är riktigt elak i juli och agusti. Ingen vettig människa kan stanna mer än 20 minuter i solen utan att lida.

Infödingarna brukar hasa ner i ett par shorts och ett linne, ingen fönar hâret innan de âker och badar och höftskynken hör till ovanligheterna.

Men jag vet hur det är. Man arbetar hela âret och ser fram emot dessa tre arma veckor dâ man ligger pâ stranden frân morgon tillkväll. Det ultimata är att komma hem precis innan skolan börjar och vara brunast av alla. Att stajla lite när man lämnar av ungarna första dagen, i vita kläder för att framhäva solbrännan ännu mer.
Det känns lângt, lângt borta nu...

6 kommentarer:

annai sa...

Haha, det där om att folk byter klädstil under semestern reflekterade jag över häromdagen. Varför gör folk det? Det syns så tydligt att den där knallrosa vindjackan, jeansen med pressveck och gympadojorna som är så vita att de nästan är självlysande, inte är något de drar på sig hemma.
Jag är nästan säker på att jag kan säga vilken nationalitet turisten är bara genom att studera deras semesterkläder! ASG

TinTin sa...

Jag har sandabstinens... Tror att jag skulle ligga som en manglad sill på handduken ifall ngn släppte ned mig på en strand. Iallafall ett par dagar. Dock inte i Israel i juli/augusti...! :)

Jenny sa...

Ha ha precis så är det! När jag åker till Sverige undrar folk varför jag inte är brun som en pepparkaka och det är svårt att förklara att man tröttnar på att sola efter att ha bott i ett land med sol året om i tio år, man har liksom annat att göra än att ligga och pressa på en badstrand stup i kvarten!

Anonym sa...

Det är vid sådana här tillfällen jag gläds över att inte bo i ett varmt land (eller, ja, vi har haft rätt outhärdlig värme på sistone).

När du beskrev den jämna och djupa solbrännan kom bilden av en öselbo för mig.Av någon anledning verkar många av invånarna på den estniska ön Ösel (Saaremaa)vara besatta av att bli bruna. Ibland drar solbrännan i orange, och då tänker jag mig att det är svensk påverkan; jag har aldrig sett så många människor med djuporangea solbrännor som i Stockholm. Men det har nog med stajlandet att göra.

Svensk chekchouka sa...

ANNAI; Det gjorde vi ocksâ. Man klädde sig i klatchigt gult och lite neonliknande färger pâ semesterna när man var yngre. Man köpte ocksâ nya badlakan (???) Jag garvar ocksâ, roligast är de franska, de ser ut som om de ska pâ bal när de är pâ väg till stranden!

TINTIN; Jag älskade att âka pâ badsemester och ha târna i sanden. nu känns det helkonstigt att spendera semstern raklâng pâ en strand. Ibland âker vi till Eilat, jag tröttnar efter tvâ dagar. Kram

Jenny; När man bor i ett land med sol skyr man solen. Har du nâgonsin sett nâgon sitta och sola pâ ett kafé här, du vet med slutna ögon och huvudet riktat mot solen? fniss.

Laura; Jag googlade pâ Saaremaa, vilket otroligt vackert ställe!!! Jassâ Stockholmarna är orangea? Här i min stad är fransmännen mer rödbruna ât det indianska hâllet ;) Bor du pâ Saaremaa? Vackert sâ det gör ont!!

Anonym sa...

Nej,jag bor på fastlandet, vi har dock just semestrat på Saaremaa och det är så jag gjorde min solbränneobservation. Det franska rödbruna kaneke är nästa stadium efter stockholmskt orange, vad vet jag? ;)