söndag 15 augusti 2010

Israel slâr turistrekord!

över 3 miljoner turister har besökt Israel det senaste âret! Inte illa pinkat av en trähäst- vad tycker ni? Vi har det högsta antalet museum per capita i världen och den godaste Humoussen ( jag skriver det utan rädsla, enligt min statcounter har jag inga Libanesiska läsare ).
Det mest besökta stället ( med inträde) är Massadaklippan och turisterna kommer främst ifrân Usa, Stor Britanien, Frankrike, Ryssland och Tyskland.
I Sverige kan man fortfarande inte ta sig hit med vare sig Vingresor eller Fritidisresor.
Det finns ingen efterfrâgan tydligen.
Bitterheten svider i magen pâ de flesta svenskar här nere
Med tanke pâ att länder som Egypten och Turkiet är överbokade tycker jag att man med all rätt kan ifrâgasätta svenskens intelligens.
I förra veckan sköt man vi den Egyptiska gränsen ner rekordmânga flyktingar frân Afrika när de barfota med barn och âldringar försökte smyga över gränsen.
I förra veckan använde sig den Turkiska armén av kemiska vapen mot PKK, en turkisk frihetsorganisation eller terrorsiatoragnisation beroende pâ vad man tycker, der Spiegel har bildbevis.
Det enda försvaret till att folk fortfarande glatt bokar resor till bade Hurghada och Antalya är förmodligen att inget av detta finns att läsa i Svensk press.

Israel räknar med att dubbla antalet turister de kommande âren.
Vad gäller procenten av Irländska turister kan jag informera bade mina läsare och Israels turistinformationom att den kommer skjuta i höjden i oktober!

9 kommentarer:

annai sa...

Vi är glada att kunna bidra positivt till din statistik! :)
Och jag kan även meddela att igår såg jag hela 2 (två!) irländska resebyråer annonsera Israelresor i tidningen, så siffrorna kanske kommer att krypa uppåt ännu mera! ;)

Svensk chekchouka sa...

Du, Den Israeliska statliga turistbyrân fick med all säkerhet in ett tips om en potential marknad sedan fema personer reserverat flygbiljett for ett halvâr sedan...

ExPIAtriate sa...

Jag skulle garna bidra lite till statistiken jag med, av nagon outgrundlig anledning hittar jag inga annonser om Israelresor har i UAE...fniss...undrar hur det kommer sig.
Men Eilat ar val fortfarande ett turistmal i svenska broschyrer eller har jag varit hemifran for lange???

Mica sa...

Jo, ett flertal svenska tidningar och nyhetssajter har skrivit om Turkiets användning av kemiska vapen mot PKK i förra veckan och också om flyktingarna som sköts ner vid Egyptiska gränsen.
Om det har stått något om det i Aftonbladet, som du ofta hänvisar till, vet jag inte eftersom jag hyser minst tilltro till denna tidnings journalistik.

Som du uppfattar jag ofta en naivitet och ett ointresse hos svenskar (och inte endast svenskar)om de länder som många väljer att semestra i.
Jag har länge velat resa till Israel men inte haft möjlighet. Hos vissa när jag nämner detta uppstår en häpnad och ofta diverse märkliga åsikter om detta av skiftande slag. Oftast negativa. Jag kontrar då med andra länder som är populära resmål för svenskar t ex Thailand, som så många svenskar reser till, där militärkupper har avlöst varandra genom åren och militären har en stor makt och frågar vad skillnaden är mot mitt intresse av att besöka Israel.

Semester är semester och jag kan inte riktigt klandra de som reser i väg för att det enda de vill är att koppla av, slippa bry sig om något alls, inte bli påminda om tråkigheter och få sin paraplydrink. (Paraplydrink? Är det poppis fortfarande?)

Tror att Israel-Palestina konfliktens som ges stort utrymme i svensk press till stor del sker på bekostnad av att det skrivs mycket mindre om vad som sker i ett flertal andra länder.
Och därmed också på bekostnad av att reseföretagen lagt ner charter till Israel men inte till t ex Egypten

Det blev lite långt, sorry!:)

Hälsningar
Mica

Svensk chekchouka sa...

ExPIA; vad koooonstigt! Fast även om de fick skulle de nog inte komma hit, de drömmer nog som oss om en regning vecka pâ Irland ;)

Miqa; precis, när man väljer semestermâl gâr man väl efter allt annat än politik?! Om vi ska gâ efter demokratier och kvinnornas rättighet tex finns det inte mânga länder vi ka, besöka alls. Vitsen med at just resa är väl att upptäcka andra sätt att leva och tänka- man behöver inte alltid ta ställning utan bara observera- det är ganska skönt faktiskt. Du anar inte vad glad jag blir att du kan tänka dig att resa hit och att du dessutom talar om det med vänner och bekanta. Om du nâgon gâng tar steget lovar jag att komma med tips och bjuda pâ middag!
Och just det- Aftonbladet. Det är Sveriges mest lästa tidning- det är därför jag ofta tar dem som exempel, inget att göra med journalistik alltsâ.

Katarina sa...

Läsvärt och tänkvärt!

Européer reser inte till Filippinerna för att det är så oroligt! Men Thailand är faktiskt på listan som en av världens farligaste länder, det verkar många blunda för!

Så jag klagar inte, det är härligt att slippa turister! Däremot kanske landet behöver turist industrin!

Helena sa...

svenskars inställning till vilka länder som är "okej" som semestermål är helt klart ganska naiv och speglar lite av den här otroliga "besserwisser/bror duktig attityden som finns. Ska man använda moral,etik och "political correct" när det gäller utlandsresor så kan man ju inte åka någonstans.
Fan, i såna fall kan jag ju inte ens bo i Frankrike; detta land där man slår barn, tvångsmatar gäss och skickar tillbaka romer till Rumänien.
Jag skulle gärna besöka Israel igen, på samma sätt som jag gärna också skulle vilja återse Syrien. Det innebär absolut inte att jag i och med detta är pro-israelisk eller pro-syrisk.
Nu kan ju ni i Israel vara ganska glada över att massor av svenska odrägliga turister väljer att åka till nån liten semsterby i Turkiet för att vara dryga och jobbiga, istället för att komma till er ;-)

Mica sa...

Stort Tack för din generösa inbjudan om tips och middag!!

Thérèse sa...

Idag träffade vi en man som bidrar varje år till statistiken. I en liten ort i Jämtland fanns en 60 årig man som pratar hebreiska och årligen åker med frugan till Israel för att jobba på kibbutz , vi vart minst sagt glatt förvånade hela bunten :P