fredag 20 augusti 2010

Mödrar och mödrar....

Jag har ett klassiskt förhâllande till min svärmor, ett klassiskt nordafrikanskt.
Under mina âr med maken har jag träffat mânga kvinnor och hört mânga skräckhistorier om svärmödrar via kusiner och väninnor. Jag tror faktiskt att jag vet ett tiotal skilsmässor där svärmor stâr som orsak nummer ett.
De flesta svärmödrar ser sonhustrun som ett hot, det är bara att konstatera.
Fram tills att sonen gifter sig tror sig mamman vara ett slags skönhetsideal, ofta rasar världen samman när hon upptäcker att valet av kvinna inte liknar henne själv, vare sig utseende eller beteende mässigt.
Kvinnan i en nordafrikansk familj styr familjen med hjärnhand.
Jag är definitivt en av dem eftersom jag bestämmer i princip allt här hemma. Ibland, pâ nordafrikanskt vis, blir maken förbannad.
Dâ skriker vi ordentligt och sedan blir det iallafall som jag vill.
En lätt analys av situationen och man förstâr att en ny kvinna i familjen stökar till ordentligt i rangordningen.
Den nya vill ju inte vara i samma trupp som svärmor, svärfar, svâgrar och svägerskor. Hon vill ju râ om sin lilla flock utan att behöva redogöra för beslut eller kanske t om frâga om râd, medan svärmor absolut inte vill släppa en av de sina.
Den judiska lagen är obeveklig pâ denna punkt. Barnen lämnar föräldrarna och skapar en egen familj, som de ska sätta i första hand.
"Du skall hedra din fader och din moder" och sköta din familj, helst lite vid sidan om.
Detta kan naturligtvis kringâs. Vi har redan tagit upp den Sicilanska mammans hund-trick, vi har redan upplevt kylskâp som mysteriskt slutar fungera pâ nyârsafton klockan nio och diverse âkommor som kräver uppmärksamhet till hundra procent.
Efter femton ârs liv tillsammans kan jag nu precis alla trick och drag. Jag gâr inte pâ nâgonting längre. Avstând är det enda som fungerar, spirituellt och psykiskt.
Fällor läggs regelbundet ut, men jag skuttar vigt över, eller vejar, för jag vill inte vara med i nâgra sjuka lekar längre.
Kalla det skandinavisk känslokyla- det bjussar jag pâ.

8 kommentarer:

Jojo sa...

Jag blir i princip galen så fort jag hör min svärmors röst, och hon är enligt utsago ett milt fall av judisk moder. Hon är i alla fall nog den mest krävande kvinna jag någonsin har träffat, utan att överdriva. Jag väjer redan skickligt undan.

Svensk chekchouka sa...

En klar fördel är visdomen som kommer med âren, man fintar inte en kvina pâ samma sätt som en ung förälskad tjej, en klar fördel jojo ;) !

Unknown sa...

Svàrmòdrar. Jadu, why say more. En kall rysning gick genom kroppen fast det àr +42 ute.

Svensk chekchouka sa...

Johanna pâ pickadollön; preciiis ;)

Unknown sa...

Min svärmor av den snällare varianten, även fast hon är ökänd för att lägga sig i saker som inte angâr henne. Ett riktigt bra ex pâ det, som fick mig att gâ i taket, var när hon skrev ett ett meddelande till mig via FB när jag var uppe i sverige med barnen i juli. Istf att skriva som ett mejl sâ hade hon lämnat en kommentar via en bild som jag hade publicerat där det stod ungefär sâ här "Ring din man, han är sâ orolig för att du inte har hört av dig!!"
Jag skrev tillbaka;" Jag har tagit
bort ditt meddande för nu tror mina grannar och arbetskamrater att jag och JP har problem i vârt äktenskap. Dessutom sâ har jag ringt honom 2ggr och mejlat 2gg sedan vi kom upp till sverige. Vill han fâ tag pâ mig sâ kan han numret".
Hon fick även en vänlig tillrättavisning när jag kom hem. Hennes försvar var att hon inte visste hur FB fungerade, vilket kan stämma. Jag pâpekade att det var mest det att hon lade sig i sânt som inte angâr henne".

E sa...

Hej! Hittade till din blogg via Pia i UAE. Otroligt kul och intressant att läsa om livet i Israel. Själv är jag en svensk expat i Saudiarabien.

http://iriyadh.blogspot.com/

Helly på vift sa...

Skratt... Ja vad ska man säga. Här så tillhör man alltid mer sina föräldrar än sin nya familj. Något jag tycker man kan se även på efternamnen som näst intill inga byter här när de gifter sig.

Fast min svärmor är jättebra. Hon är psykolog och lägger sig inte i alls, snarare för lite. Under 6 år så har hon hälsat på 1 gång... ;)

Svensk chekchouka sa...

Dossis; det är otroligt viktigt att säga till direkt! Även om det inte är illa menat att lägga sig i allt. Jag började med det alldeles för sent...

E; Välkommen!!! Jag tycker att det är sâ himla kul att ha folk frân halvön härinne. Sâ spännande att lÄsa om vad som händer " on the other side"

Helly, du har nog hittat one in a million för de sicilianska svärmödrarna är skrämmande lika de nordafrikanska...