fredag 17 december 2010

Ajabaja sâ fâr man inte göra!

Vi mâste mâla om lägenheten innan vi hyr ut den.
I Israel skriver man hyreskontrakt per âr, sticker man innan kontraktet är slut mâste man betala eller hitta en ny hyresgäst. Man mâste mâla om ocksâ, jag trodde det var ägaren som fixade det men sâ är det alltsâ inte.
Svartjobb är förbjudet i Israel, enligt lag. Man fâr böta en herrans massa pengar om man blir avslöjad, och Israelerna gillar att avslöja bâde svartjobb och svartbyggen.
Ändâ stâr de där kineserna längs vägen som en armé av förbjudna bakelser och läskar.
En tredjedel av priset.
Rappa och flinka dessutom...

Ett namn och ett telefonnummer via en Fransman som just flyttat.
Herr Tchi.
Jag ringer genast upp.

-Shalom, Tchi?
- Ken, ken skriker Tchi i andra änden.

Jag-Lägenhet-Vit Färg. -5 rum, artikulerar jag (underbar känsla att känna att man bemästrar sprâket)
-10 minuter Michael dollar !! skriker Tchi tillbaka.
Jag älskar accenter, särskilt den frân Kina.

- Michael Dollar?
- Ké, ké Michael dollar 10 minuter!!!

Klick- Tchi hade lagt pâ.

Michael Dollar-det tog nâgra sekunder innan jag fattade.

Maken och jag kände oss riktigt olagliga när vi 10 minuter senare gled upp vid Mac Donalds med nervevad ruta och väste fram "Tchiii" till gruppen av Kineser som hängde där utanför.

Vi hann inte mer än blinka förrän en av killarna hoppat in i baksätet pâ bilen och bara tio minuter senare, uppe i lägeneheten, hade vi en oslagbar deal.

Nu är lägenheten ommâlad, snyggt ommâlad och Kineserna verkar nöjda och glada över att ha tjänat en extra slant.
Hoppas att vi hyr ut eländet nu.

7 kommentarer:

Katarina i Holon sa...

Vi har aldrig behövt måla när vi har flyttat!! Och vi har hyrt många lägenheter. Hoppas i alla fall att det hjälper att få den uthyrd.

Jojo sa...

Amen U, hur våååååågar du skriva detta på bloggen? Är du inte rädd för Mas Hachnasa's egen Mossad? ;o)

Svensk chekchouka sa...

Katarina, Vad skönt att slippa det! Vi mâste nog mâla om här ocksâ eftersom det även här var nymâlat när vi flyttade in.

Jojo; visst är jag moooodig, fast han heter inte Tchi- asgarv, man har väl njure liksom...

Katarina sa...

Alltid är det något,, tänk om man skulle bara bli av med bekymren sådär,, men du fixade ju lösningen..

Hoppas ni får någon som vill hyra den nu.

Jenny sa...

Ha ha , vi hade en kines som rustade våra badrum! Snyggt, snabbt och billigt!! Och våra snälla grannar skvallrade inte!!

Unknown sa...

Ja, hàr behòver man inte gòra nàgonting, men dessa àrskontrakt slipper jag gàrna. Huvva. Hàr kan de vara upp till fyra àr. Vem vet vad man gòr om fyra àr och speciellt VAR? :=)

TinTin sa...

Michael DOllar... Ha ha ha!