onsdag 26 januari 2011

Exotiska träd

Huset, med ett olivträd och ett mandarinträd!
Sâ här ser stammen ut pâ trädet nedanför. Det här kortet är taget i Oktober, ni ser en frukt pâ grenen


Nu hänger det stora bomullstussar i trädet!
Vägen hem frân skolan är kantad av palmträd...

Smâ detaljer leder ofta till välmâende- eller illamâende.
En vas med blommor kan pigga upp ett helt hem, en ful tavla kan förstöra ett helt vardagsrum.
I varmare länder spelar träden en stor roll. Vegetationen är lite knaper och man koncentrerar sig kanske lite extra pâ det lilla gröna som finns.
Palmträd höjer fortfarande semestereffekten ( det sitter nog i tills man dör om man är född i Norden), olivträd - hundra eller tusenâriga olivträd ger mig gâshud och citronträd fulla med gult gör mig glad.
Är det nâgon som vet vad det är för träd med taggig stam som ser ut att ge bomull? Är det ett bomullsträd? Frukterna är stora, som orangea äggplantor ungefär.

7 kommentarer:

Tina sa...

Är det ert hus? Angående träd. Vi hyr ju bara vårt hus och på tomten finns olivträd. Fint så, men jag längtar efter apelsinträd och mandarinträd! Det ska jag ha när vi köper ett eget hus med tomt...

Anna sa...

Jag har sett många häftiga träd i Israel med stora stenliknande frukter men aldrig det med bomullstussar. Trodde att jag också skulle bo i ett hus i Israel med exotiska frukter i trädgården och ville ha "grekiskt" blå fönsterluckor. Tror inte längre att det blir av, trivs alldeles för bra där jag bor nu, men vem vet...kanske någon gång i framtiden? Blir iaf väldigt sugen på att hälsa på er när vi är i Israel nästa gång!

Svensk chekchouka sa...

Tina, Japp det är vârat hus, nästan- vi hyr det bara... Apelsinblommor luktar jättegott tycker jag!

Anna; Ni mâste komma förbi nÄsta gâng ni kommer, jag vill jättegärna träffa dig och din familj! Man ska leva där man trivs, det är jätteviktigt! Kram

Tove sa...

Här finns samma träd men jag har heller inte lyckats få fram något namn. Häftigt är det iallafall och blommorna är vackra. Ska bli spännande och se ifall det kommer bomull här också.
Ha det!

Katarina sa...

Härligt med dessa frukt träd! Nu är det minsann inga fruktträd mer och inga palmer heller för den delen,, nu är det stadsliv!

Ha de gott!

Thérèse sa...

Om det är huset ni hyr så ser det jätte fint ut!! :)

Jojo sa...

Skulle tippa på att det är en http://en.wikipedia.org/wiki/Bombax_ceiba

Kram