onsdag 1 juni 2011

Inlägg femtioelva om Israeliskt kösystem...

Min fascination över Israeliskt köande fâr jag inte bukt pâ.
Idag, när jag väntade pâ min tur inne pâ komunen, med en nummerlapp i handen, framför en elektronisk tavla som visar vems tur det är att gâ till vilken kassa konstaterar jag att misstänksamheten för kölappar är lika stor som för en Gazabo med tjock midja.
En liten dam, full av energi sprang som en tetting mellan alla kassor och de som väntade och dirigerade människor till höger och vänster. 159? Vem har 159?
- Ingen har nummer 159?? Dâ fortsätter vi!! 160??? In med er!!! Kassan längst in är ledig, damen är pâ telefon men hon lägger snart pâ!! Nâgon som vill in? yaaalllaaa!
Jag tittade slött pâ och väntade à la Scandinave pâ min tur, motstod frestelsen att frâg varför i herrans namn hon inte gjorde samma sak.
De är underbara- I'm still a big fan.

3 kommentarer:

Thérèse sa...

Jag tycker alltid att det är så roligt att tänka på hur tanternai kassan på konsum här skulle reagera om det kom en israel och laddade upp matvarorna på bandet a la matvaruberg deluxe :D

Svensk chekchouka sa...

ha ha, ja här bygger man berg sâ det trillar ner varor pâ golvet när bandet rör sig! fniss

Thérèse sa...

Haha, ja!
Jag tycker också att det alltid är lika kul då folk i Israel tar en glass, en cola och kanske en chokladbit (på super) och äter det medan de handlar och sen lägger fram ett tomt glasspapper eller tomflaska i det där varuberget :D