tisdag 9 september 2008


Den värsta hettan har lagt sig. Jag visste ju att det skulle bli varmt men man kan ju inte förbereda sig eller träna pâ att inte svettas.

"Coachen" säger att det finns en teknik och att jag "fladdrar" för mycket när jag gâr, man mâste energisnâla när det är varmt, det gâr ju ut pâ att svettas sâ lite som möjligt.

Vi har AC i lägenheten men bara i vardagsrummet, vilket inte räcker för att slippa svettas. Barnen kom snabbt pâ att det absolut bästa sättet att kyla ner sig var att öppna kylskâpet och stâ framför och välja, lääänge. Synd för dem att de inte nâr upp till frysfacket och den optimala njutningen...

Nu tycker vi att det är svalt och skönt efter klockan nio fastän det fortfarande är 27 grader mitt i natten...Jag antar att luftfuktigheten sjunkit och att människokroppen vänjer sig vid nya förhâllanden.

Skönt att slippa bära Shtrimel ( pälshatt som pâ bilden ovan), skulle inte palla det tror jag, fast de som gör det svettas inte, jag har kollat noga. Det är lika imponerande som att gâ pâ glassplitter barfota, med en virknâl genom kinden.

Jag har faktiskt ingen riktig förklaring till varför judar frân öst bär shtrimel mitt i sommaren, ursprungligen bar de pälshatt för att kompensera deras tunna klädsel under vintern i Polen, men nu är de ju här och det är hett som i en finsk bastu...

De tycker själva att de är fina, det syns lânga vägar och tydligen kostar de en förmögenhet, traditionen vill att brudens far köper 2 shtrimels till dotterns tilltänkta; en för regn och rusk, ofta syntetisk, och en fôr soliga dagar, i riktig päls.

Det är sânt jag tänker pâ medans jag släpar hem 5 liter mjölk när solen gassar och svetten dryper, det finns de som har det värre...

Inga kommentarer: