måndag 8 september 2008

Ikea


Idag har Haaretz ägnat en stor artikel ât IKEA och varför en garderob i Israel kostar 24% mer än i Sverige. Enligt artikeln har IKEA haft 200 000 tusen besökare under Juli Agusti i âr. Bland dessa 200 000 räknas vi in. Jag kan varenda liten vrâ av Ikea i Poleg. När vi bodde i Frankrike brukade jag hota barnen med att lämna dem pâ "barnhemmet" där man sover pâ spîkmattor utan kudde och fick varmt vatten till frukost när de var olydiga.

Här finns inget barnhem, bara IKEA... det funkar lika bra, barnen hatar IKEA.

Israelerna är galna i Ikea, allvarligt, det är proppfullt frân morgon till natt, de stänger mellan 23h00 och midnatt.

Folk vallfärdar dit frân hela landet och verkar spendera dagen där, de rör sig i klumpar och i snigelfart i korridorerna. En eftermiddag sâg vi en familj som tagit med mormor, som tydligen blivit trött och dumpats i en ljusblâ soffa. Hon hade tagit av sig skorna och lâg och snarkade med benen i vädret medans familjen valde kök eller kanske badrum, jag vet inte, de syntes inte till.

Restuarangen är svensk, med köttbullar och lax, eftersom vi är i Israel kan man även köpa humousse, det är liksom ett mâste verkar det som, för att man ska kunna kalla stället resturang. Det är superbilligt och proppat med folk.

Pâ nedervângen finns matbutiken, allt är kosher, och korvkiosk. Första gângen jag var där stod ett tjugotal ortodoxa och proppade i sig varmkorv, det sâg ganska komiskt ut faktiskt, jag vâgade inte ta fram kameran vilket jag ângrar. Det är skönt att ha Ikea sâ nära, främst eftersom vi kom utan möbler men ocksâ därför att jag inte behöver resa lângt för att fâ tag i Findus smörgâsgurka och Ballerina kex. Vissa smaker glömmer man inte ens efter 19 âr utomlands.

5 kommentarer:

annai sa...

"Om ni inte ar snalla sa aker vi till IKEA!" Hmm, den har jag aldrig testa. Det funkar alltsa?
Tank om vi hade haft IKEA har... :)

Kram

Svensk chekchouka sa...

ja, det är vidro, det funkar pâ mig med, jag fâr panikângest i korridorerna pâ IKEA, det är bara i mataffären som jag stâr ut!

Mia sa...

Mina barn gillar IKEA, men säger vi BAUHAUS skriker bägge NEEEEEEEJ! ;)

Vad roligt att bloggar på svenska, har länkat hit också.

Sassa sa...

hehe skönt att du har det nära, just pga. maten.... minns själv hur ja tog 1h bussfärd ut till New Jersey enbart för att köpa lingonsylt :P

Svensk chekchouka sa...

det är sjukt vad man är beredd att göra för en salt sill eller smörgâsgurka, eller hur. Bara vi utlandssvenskar kan förstâ...