söndag 21 september 2008

Häromdagen kom det en psykolog till skolan och talade till oss fransktalande. Hon gick igenom människans sätt att behandla förändringar. Enligt henne finns det tre stilar;
Freeze
Fly
Fight

I den första reagerar man genom att totalt tappa handlingskraften.
Nr 2 är allt f a n t a s t i s k t
Nr 3 slutar helt tala modersmâlet, känner aggresioner mot sitt förra hemland och slâr sig fram.
Jag och maken är " Fly", utan tvekan.
Idag pâ stormarknaden tyckte vi det var jätte gulligt att vakten, en gammal gubbe, kom fram och sa till att vi var tvugna att ställa tillbaka kundvagnen när vi var klara. Han sa det sâ roligt, och sâ rart ( jag är bara halvt självironisk), han var Tunisier och drog en Skha historia som tom vi fattade. Skha är tunisiernas svar pâ vâra norrmän. Självklart är han arab och otroligt pundig och skojig, precis som vâra "norskar". Han kännetecknas genom att han kliar sig i höger örat med vänsterarmen som han lägger i en bâge över huvudet, höjden av dumhet...
Servitriser är ocksâ gulliga när de försöker säga nâgot pâ franska, tom kassörskorna pâ supermarket är fulla av charm. Jag antar att vi gâr och smâler hela tiden och att det är därför folk är sâ himla goa. Vi letar febrilt efter den arroganta Israelen, hittills har jag bara skymtat dem när jag trängt mig i kön... Enligt psykologen kunde man "flyga" länge, endel lyckades tydligen hâlla sig i luften i ett âr eller mer, hoppas att vi ocksâ hänger kvar ett tag till, det är kul att se jorden här uppifrân!

7 kommentarer:

annai sa...

Men visste tyckte val du det var gulligt nar vakten pa Carrefour sa till om sadant ocksa...? ;) Allvarligt talat sa later det jattharligt att fa flyga och jag hoppas ni haller er uppe lange lange.
Stor kram

Svensk chekchouka sa...

annai; asg. Jag känner mig lângt ifrân det franska snobberiet ( en släng av det tredje F;et ( fight) Här letar man möjligheter och inte omöjligheter vilket är otroligt härligt!

Marianne sa...

Härlig berättelse! Just det här ämnet har diskuterats på bloggarna just i dagarna, du kanske har sett det?

Hinner inte läsa allt just nu, men får jag fråga? Har ni nyligen flyttat till Israel?

Jag återkommer!

Svensk chekchouka sa...

hej marianne och granne,
jag var inne pâ din blogg i gâr som du säkert sâg, försökte göra et inlägg men jag tror det misslyckades, kände igen frukten, den finns här med. Vi har precis flyttat hit, kom i Juli!
välkommen âter!

Svensk chekchouka sa...

PS. Nej jag har inte sett att ämnet diskuterats, vad lustigt!

MrsW sa...

Åh ja, hoppas ni håller er flygande länge! Jag känner igen den där känslan, den är så härlig!

Marianne sa...

Här kan du se senaste inlägget som Annika utanför Washington DC gjorde förra veckan i ämnet: http://kankaglenreston.blogspot.com/2008/09/att-landa-eller-inte-del-1.html

Du hittar mängder med svenska utlandsbloggare i min länklista.

Och jo då, din kommentar hos mig syntes. Och en i dag.

Ja det stämmer, vi är ju grannar!