fredag 26 september 2008

Rykande färska bilder frân "Chouken"










Fredag.


Ikväll är det chabat och vi har precis kommit hem frân markanaden i Netanya. Den är öppen varje dag och är minst sagt exotisk. Frukt och grönsaker, kött och fisk, nötter, kryddor, mat... det luktar mellanöstern och jag tycker det känns som om jag kliver in i makens mormors berättelser om hennes barndom i Tunisien.


Vi handlade alldeles nybakat chabatbröd, sötpotatis, vindruvor, fänkâl, tomater och granatäpplen...


Mitt under promenaden började det ösregna. Folk skrek och applâderade, det öste ner i knappt tio minuter. Om palmerna kunde tala hade de nog skrikit av välbehag de med! Det har nog inte regnat här sedan mars-april kan jag tänka mig, man ser att växter och träd lider, det är nästan sâ att man tycker synd om dem...

8 kommentarer:

Marianne sa...

Å vilken underbar marknad och vilka härliga bilder! TACK! Precis en sådan marknad saknar jag, har inte hittat någon! Och vad god den där olivsalladen ser ut! Vet du hur man gör en sådan?

Hahaha, jaa du, jag förstår exakt hur alla kände sig när det kom en regnskur. Jag hade också gått ut och stått och hoppat av glädje i regnet om det kom en skur här! Men jag får nog snällt vänta till någon gång i december - januari innan jag får göra det! Sista regnet vi hade här var någon gång i mars - april. Jag ska föra exakt dagbok över regnen under vårt andra år här (som började i slutet av augusti) så att jag sedan vet exakt. Men jag tror det var totalt 7 regn under vårt första år, det inkluderar små duggregn på ca 5 minuter.

Nu ska jag ut och sopa och skura altanen efter att ha rensat ogräs och fixat. I solhettan och Ramadan så jag tar inte med något vatten ut, vi bor precis mitt emot moskén, så det är onödigt att provocera.

Svensk chekchouka sa...

marianne;
jag vet inte om man vänjer sig vid hettan pâ sâ vis att saker känns mindre jobbiga. jag känner mig konstant lite halvslö vilket inte är riktigt "jag" dammsuga, torka golv etc gjorde jag varenda dag i Paris utan problem, här känns det super jobbigt. tom matlagningen har blivit jobbig i mitt varma kök. Vi bor i hyreslägenhet och har bara AC i vardagsrummet...
Klart att man inte ska provocera med vatten! Vaknar du av böneutropen pâ mornarna?

Mia sa...

Vilka underbara bilder, chekchouka!!

Ögongodis!

Karin sa...

Underbara bilder!

Vi fick ungefär 30 sekunder av små, små regndroppar på bilen idag och blev alldeles upphetsade av det. Kollade i min blogg när det regnade senast och det visade sig att det regnade en gång i maj!! Så ovanligt att jag tyckte att det var värt att blogga om.

Marianne sa...

Oj, har du bara AC i vardagsrummet! Kan ni inte köpa en sån där fristående som du kan ta med till köket och sovrummet? Vi har en jättebra i köket som sitter ovanför diskbänken, så den svalkar riktigt bra när man är där och behöver den. Vi har i alla rum - inte badrummen förstås. Men jag brukar försöka snåla lite, det är ju onödigt att "elda" för kråkorna. Så jag har inte på i hela huset utan bara där jag är och det behövs.

Vi bor precis mitt emot moskén här i området, men det är bara en liten och de har högtalarna inomhus så vi vaknar inte av böneutropet på morgonen. Inte från den moskén, men om vinden ligger på från Kairo hörs tusentals moskéer på avstånd och har vi då glömt att stänga badrumsfönstret så vaknar vi.

I övrigt tycker jag det är lite mysigt med böneutropen, det blir lite levande på något sätt. Men de sjunger inte lika vackert här som de gjorde i Istanbul, där nästan lyfte man av den sinnliga sången från moskén som låg ett par kvarter från oss.

Såg att Karin också bor i Israel, ska gå in och kika hos henne i morgon.

Ha en jätteskön helg!

Unknown sa...

Härliga bilder! Träffade en polsk jude igâr som hade klistrat upp olika tidningsurklipp och affischer frân krigstiden pâ en av vâggarna i matalen. Jag berättade om er och er flytt och han tyckte att ni har "le mérite" att flytta till Poknen och lära er hebreiska. Sjâlv kunde han bara prata jiddish. Han har en underbart vacker Davidsstjärna i hallen.

Anna sa...

Vilka vackra bilder!

grattis till att du klarade provet! anna uk

Svensk chekchouka sa...

dossis, vad du är go' som pratar om oss.
tack anna!