torsdag 4 september 2008

Husdjuren


När jag var liten drömde jag om att ha husdjur, en stor fluffig hund eller en katt eller en undulat eller en vandrande pinne. Mamma kunde tänka sig en vandrande pinne men eftersom jag inte vâgade ta i dem lade jag ner det projektet och led i tysthet. Idag när jag tänker pâ husdjur delar jag in dem i tvâ grupper; djur man handlar i djuraffären och de som man ofrivilligt delar boning med. I Israel finns det gott om tvâ sorters ofrivilliga husdjur; Kackerlackor och löss. Kackerlackorna är stora som reaplan och flyger in genom plast persiennerna om man gar glömt att vinkla dem innan läggdags. Oftast hittar man dem sprattlandes pâ rygg pâ morgonen ( om man inte vaknat av krashlandningen), de är stora, riktiga baddare pâ 6-7 cm, en ruta hushâllspapper känns inte tillräckligt för att plocka bort dem. Enligt veteranerna ( inga namn ) kan man banka ihjäl dem med en sandal innan, men det behövs nâgra ârs träning för det känns det som. Som nya immigranter tittar hela familjen pâ när familjens överhuvud (motvilligt) avlägsnar odjuret med en bunt hushâllspapper.

Min mans kusin ringde idag, hon är religiös, har 8 barn och bor i en 4 rummare. Hon suckade och sa att Guds tio plâgor i Egypten var smâpotatis jämfört med de Israeliska lössen. Hon har inte fel, vi har varit här i fem veckor och redan haft löss tvâ gânger. Hos henne är löss nâgot de lever med ständigt, med tvâ eller tre barn i samma rum är det alltid nâgon som har kli, jag kan tänka mig att man inte har tid att luskamma 8 ungar innan man drar till jobbet sâ det fâr nog vara... 8 ungar, det tar ju typ 2 timmar om man snabbar sig!

Som tur är har jag coach ( hon som mördar kackerlackor med sandaler) till hands och har handlat den bästa luskammen som finns att köpa. Första gângen var det jätteäckligt, nu har jag vant mig och plockar bort lusägg före frukost. Man vänjer sig vid det mesta, lite kackerlackor och löss räcker inte för att störa idyllen.

3 kommentarer:

Karin sa...

Haha, jag anar vem experten är...

Du kan få låna vår hund, hon är tränad att fånga kackerlackor och vi verkar inte ha några i vårt hus (har inte sett några ännu)!

Lillie plein damour sa...

*ASG* Jag sitter pâ kontoret och skrattar högt, och i skrattsalvan sâ försöker jag att förklarar vad en vandrande pinne är, tu saîs un branche de bois...qui marche...
Du skriver underbart bra gumman.
Jag tror att jag skjuter upp min Israel resa i nâgra mânader tills du kan slâ i hjäl kackerlackorna med tofflan, usch...förresten sâ sägs det i FR att inte göra det för dâ fâr man flera...
Jag köpte min elektriska luskam pâ internet när tjejerna hade haft i en hel jäkla termin!
Kram

Svensk chekchouka sa...

âh, är det sant! kan hon jaga löss ocksâ. om svar ja, är jag beredd att betala dubbelt pris!