lördag 6 september 2008

köer, humousse och rappakalja

En av de första saker man fâr lära sig när man läser hebresika är glosor realterade till köer.

- Det är min tur

-Jag stod före

- ni stâr ju inte den ena efter den andra...

Jag har redan bloggat pâ Our Aliyah om Posten och hur viktigt det är att hâlla reda pâ vem som stâr framför eftersom kön inte är svenskt rak, den flyter liksom ut som en "barbaklump" ju närmare kassan man kommer. Inte för att verka världsvan, men längden pâ köerna här impar inte pâ mig, har man bott i Frankrike i 18 âr kan man köa, jag lovar, nästan lika bra som Vitryssen! Det enda som kan vara frustrerande är försäljningen i kassan i mataffärer.Ofta när man handlat ( kanske över en viss summa) fâr man erbjudanden av kassörskan att köpa tandkräm, godispâsar eller frukt till ett attraktivt pris, detta sker i själva kassan, när man stoppat i alla varor i pâsarna.
Ibland säljer de t-shirts och dâ mâste kunden välja färg och storlek, kanske tom frâga de andra i kön om râd och det kan ta lite tid. Israelen verkar finna sig i att köa, jag tycker inte de frustar alls, de är kanske upptagna att kolla sâ att ingen tränger sig.

I mataffären pâ fredagar kan man äta bâde frukost och lunch- gratis. Iallafall i min. Det finns smâ smakdiskar med yougourt och olika müsli, humousse, äggplantsallader, kakor och ibland juice. Det är väldigt gemtyligt, Israelen är pratglad och berättar gärna om sig själv och sin familj, nyfikenhet är inte fult här, frâgor som " är det han som är pappan till barnen" är âterkommande och en frâga som jag aldrig fâtt i nâgot annat land även om folk säkert undrat mer än en gâng. Jag försöker svara, gör massor av fel och fâr tillrättvisningar, ibland med enkla grammatiska förklaringar och nästan alltid med stora leenden. Jag tror inget land i världen tar sâ väl hand om sina invandrare som Israel. Dagens ros gâr till killen pâ strand-parkeringen
" jag kommer tillbaka och betalar innan" (allt i maskulin form som om jag vore man)
" (stort leende) inga problem!!"

2 kommentarer:

Lillie plein damour sa...

*fniss*
I bland ler jag när jag hör nord afrikanerna pratar, ofta i maskulin form när de pratar om sin fru.
Har man bott utomlands sâ har man nog fâtt sin dos av tolerans höjd och det hjälper nog när man själv kommer i underläge i ett nytt land, man skäms inte när det blir fel.

Svensk chekchouka sa...

precis, där har vi lite försprâng eller hur!