fredag 19 september 2008

Jaffa






I förrgâr âkte vi till Jaffa. En av världens äldsta hamnstäder som fâtt sitt namn efter en av Noas söner "Yefet" .Det sägs att staden har hetat sâ sedan den grundades 40 âr efter syndafloden. I bibeln kan man läsa om staden i "Joshuas bok" Dan's tribu, en av de tolv judiska tribuerna bodde där.

Idag lever det 10 000 araber i Jaffa, det är pâ sina ställen ganska slummigt, skolsystemet funkar sâ där med ca 50% av eleverna som avslutar sin obligatoriska skola.

Jag tycker Jaffa är vackert, en enorm potential som inte bara jag ser, mânga konstnärer har hittat dit och kvarteren börjar renoveras.

Vi ât pâ en otroligt god resturang " Doctor chekchouka" nu kan ni som inte vet vad chekchouka är äntligen fâ se en bild pâ en orientalisk pyttipanna...
Imorse var jag och hämtade paket pâ posten, pâ paketen här sitter en liten lapp pâ engelska, arabiska, ryska och hebreiska där det stâr " kära medborgare, av säkerhetsskäl ber vi er att endast öppna paket frân avsändare ni känner"
Ibland pâminns vi om att vi lever i ett land under ständigt hot.
Föresten, idag regnade det i tio minuter, alla var hysteriskt glada sâ länge det varade. Nu steker solen igen...

3 kommentarer:

Karin sa...

Wow, regnade där du var? Jag var på picknick i stort sett hela dagen i Zichron Yaakov och där sken då solen hela tiden!

Katarina i Holon sa...

Inget regn här heller, men det hängde i luften och jag hoppades att det skulle börja, men nej då, bara sol, sol, sol!!

Svensk chekchouka sa...

karin o katarina; ja, det öste ner i nâgra minuter!! allt som allt höll det pâ kanske en kvart. Jag tog en kaffe vid köpcentrat och folk kom in dyngsura! Man känner ju hur marken skriker efter vatten, även om skuren var som "en piss i bâven" är det väl bättre än inget alls.