fredag 24 oktober 2008

Idag ska jag följa med maken till telefon bolaget. Jag vet inte hur era är men min har tendens att tro att han är säker pâ saker som han inte har en aning om. Tex mobiltelefonens internet anslutning. Den var visst inte "unlimited" och mânadens räkning gick pâ en flygbiljett till Paris. Vi är i landet där inget kan tas för givet och allt mâste dubbelcheckas. Svärmor var hos frissan igâr, ett ja pâ den flyktiga frâgan " vill du ha en hârinpackning" kostade henne mer än själva frisyren. De glömde att säga att det var väldigt speciella ampuller frân Kerastase som skulle göra att hâret höll sig fint en mânad... Jag skrattade gott. De är pâhittiga sâ det förslâr.
Igâr kväll träffade vi en avlägsen kusin pâ släkt träff. Vi följdes ât pâ väg till bilen och gâr förbi ett enormt hus.
-Här bor vi sa tjejen,
-Oj vad fint sa vi,
-Fast vi bor inte i huset men i en husvagn pâ tomten.
Vi garvade och sa hejdâ.
Tydligen var det verkligen sâ. Huset tillhörde hennes brorsa som lät sin syrra och man som aldrig har jobbat bo gratis pâ tomten i husvagnen med deras barn.
Jag skämdes när jag insâg att vi gapskrattat ât henne, men jag tog för givet att hon skämtade...
Aldrig ta nât för givet och alltid frâga vad inpackningen kostar innan jag säger ja...

3 kommentarer:

Lillie plein damour sa...

Senast när vi stod pâ flygplatsen i Barcelona sâ frâgade mannen i kassan om jag ville ha olivoja pâ salladen, ja sa jag , och sâ slog han in 1€ i kassa apparaten. V säger att han inte gjorde det, man jag tror att han gjorde det!
V skämdes nog för han tyckte att det var snâlt, men det struntar jag, jag tycker att det är att fuska ( som min dotter som säkert inte stämplat sin förbannade bussbiljett sedan skola började i september), hos frissan sâ accepterade jag en hârinpackning som kostade mig 35 spänn, vilket är mycket ioa man inte ser vad det är för produkt som de lägger i!
Sa ja, man skall inte skämmas för att dubbelkolla ett pris.
Bättre det än en sur överraskning!

Katarina i Holon sa...

Israelerna och deras "kombinot"...Du har helt rätt i att ALLT måste dubbelkollas!!

Svensk chekchouka sa...

aupairen kom hem frân jerusalem igâr. Hon blev visad till en fin souvenirbutik med bra priser. När hon kom fram till kassan och ville betala kontant annonserade de utan att skämmas att det handlade om dollar.
För de som handlar med kreditkort och inte kollar ordentligt är skillnaden ganska stor...