onsdag 22 oktober 2008

När vi var hos den religiösa familjen i Jerusalem pratade vi om livet. De religiösa ger ofta en liten kurs i uppträdande och eftersom vi var där adapterades nivân till oss. Vi talade om att göra gott omkring sig. Att inställningen till vad man gör är viktig. Ett barn eller en vuxen som frivilligt sopar rummet ( japp, här sopar man golven, heltäckningsmattor hör till ovanligheterna), viker sin tvätt, eller städar sina lâdor blir ju bemött va ett leende och kanske tom en kram. Samma handling utförd efter tjat och brâk, gjord med sur min och slammer förtjänar inte ett leende eller en kram. Handlingen och resultatet är det samma sâ varför inte göra det frivilligt med gott humör?
Jag tror att det är nâgot som berör oss alla och en situation som vi alla känner igen. Vem har inte irriterat öppnat diskmaskinen, tänkt att " det är fasiken alltid jag som tömmer den" slammrat med disk i köket och irriterat ställt in glas och koppar pâ sin plats. Det är ju egentligen idiotiskt, dels för att det faktiskt inte är jobbigt att tömma en diskmaskin, dels för att även om den som tömmer är förbannad sâ det ryker tömmer hon ( eller ibland han) maskinen iallafall...
Försöka njuta va vardagen, hjälpa varandra utan att gnälla, vara pâ gott humör och uppskatta enkla saker. Det lâter lätt som en plätt men vara lycklig är ibland svârt, man mâste kämpa lite, leta lite och ibland tom jobba lite för att fâ den där härliga magkänslan.
Imorse gick jag pâ stranden och funderade över saker som gör mig glad. Ett moln som skymmer solen, en mail, ett ögonkast full med kärlek. De flesta saker som gör oss lyckliga (förutom diamantsmycken) är gratis, sâ egentligen fins det ingen ursäkt för nâgon som har hälsan och mat i kylskâpet att sura eller vara irriterad.
Livet är gränslöst, mânga drömmer gâr faktiskt att förverkliga, det är bara frâga om att vâga... glöm inte det.

9 kommentarer:

Lillie plein damour sa...

Gud vad klok du är människa. Jag har inte tänkt pâ det innan, att man kan göra saker och sedan bli belönad eller inte.
Jag försöker uppfylla min vardag med lite extra som tex i morse dâ jag slank in pâ Columbus café, här längre ned pâ gatan och tog mig en chai thé till kontoret, ja det kan ses som en onödig utgift men det gjorde min början pâ dagen, smâ nöjen pâ en dag kan göra ens insikt positiv och därför hindra en frân att bli frustrerad eller gnällig dâ man kommer hem.
Saknar dig. Kram

Svensk chekchouka sa...

jamen precis, alltsâ livet är ju just sâna saker, som att jobba, koka kaffe, borsta tänderna, mânga människor som kommit tillbaka efter en sjukdom berättar ju hur otroligt härligt det är att tex klä pâ sig själv pâ morgonen eller kissa själv. Jag menar inte att man ska le när man kissar men kanske komma ihâg att alla dessa dagar som kommer och gâr faktiskt ÄR livet.

PEC sa...

Du har helt rätt. Jag har tänkt mycket på detta med att le som du pratat om vi flera tillfällen. Inte för att alltid dumpa på Sverige men man ler sällan där. Ler man åt en främling i affären tror de att man är sjuk. Svenskarna tycker det är jobbigt med de leende/öppna söderbor i USA men det är mycket trevligare. Man kan bli jätteuppiggad av ett totalt oväsentligt men glatt samtal med en främling på Walmart. Jag försöker också le lite mera numera, jag uppskattar min familj mera. Jag tänker ofta på: What goes around comes around så då är det bättre att våra handlingar är positiva och tänker positivt. Jag håller med din vännina, du är väldigt klok. Jag är trogen följare till din blogg... Kramisar

Svensk chekchouka sa...

petra, tack för din tänkvärda ord och komplimang, den gjorde ocksâ mig glad.
Stor Kram

Anna sa...

Så väldigt sant och ibland väldigt svårt att göra tyvärr. Lustigt nog läste jag om det i en bok igår kväll så jag har tänkt på det idag innan jag läste din blogg.

kram anna uk

Unknown sa...

Lustigt. Jag och en kollega hade en diskussion i ämnet igâr. Man mâste ju leva i nuet och uppskatta de "smâ" sakerna i livet. Hon gâr just nu pâ lugnande och känner pressen frân alla hâll. Sânt slöseri pâ en sân fantastisk människa. Min överordnande har jag hittat grâtandes i ett hörn. Vad är det för samhälle vi lever i?

Svensk chekchouka sa...

anna, ja visst glömmer bort ibland att njuta vardagen!
dossis, jag tror vi lever i en egofixerad miljö där vi faktiskt ibland har för mycket tid att tänka pâ oss själva. Fanns det deprimerade bönder pâ 17 hundra talet?

Grekland nu sa...

Kloka ord, men ack så svårt att alltid tänka så! Under det senaste året när jag gick igenom en svår sjukdomsperiod så märkte jag att jag uppskattade småsaker, att jag inte gnällde för oväsentligheter osv Allt fick liksom sina rätta proportioner. Men jag märker att nu, när jag mår bättre igen, så börjar jag glömma den där insikten. Hade hoppats att det skulle gå lättare att hålla kvar den...

Svensk chekchouka sa...

ja grekland, man kan ju inte gâ och vara glad jämt men kanske komma ihâg bara ibland att det faktiskt handlar om livet i sin helhet.Att livet faktiskt är en gâva och att det faktiskt är roligare att göra saker om man intalar sig själv att det är kul.
Hurraaa, nu ska jag dammsuga!! ;)