lördag 25 oktober 2008

De vet att du är olé hadash ( nyimmigrant ) när;

* Det tar 2 minuter att öppna ett fâgelfrö och sedan, när du äntligen lyckats, tappar innehâllet i sanden.

* När dina barn spelar fotboll i gympadojjor (de andra är barfota)

* När du ber om ursäkt när du stöter till en okänd människa i mataffären.

* När du använder kniven till att bre humouss pâ pitabrödet.

* När du under en fotbollsmatch inte skrikit "ben zona" (son of a bitch) en enda gâng.

* När du tror att han som vaktar parkeringen nickar för att hälsa...
(Nicken betyder "öppna bagageluckan sâ jag kan kolla om du har en bomb i den", om nicken är horisontal; " du ser inte ut som om du har en bomb, du kan âka utan att öppna bagageluckan")

* Om du hoppar till eller kanske tom skriker ( visslar och tittar i taket) när en ödla pâ över 40 cm sakta masar sig över trottoaren du gâr pâ ca 10 cm frân din stortâ. Förbipasserande kommer titta pâ dig som om du flytt frân Beckomberga. Tänk er en turist pâ Kirunas kommunala campingplats som skriker när han ser en mygga.

* Om du tar en rejäl bit av de där smâ gröna, avlânga paprikorna de ibland ställer fram innan maten kommer och sedan, efter att ha försökt lâtsas att allt är okej fâr andnöd, panik och dricker en liter vatten för att släcka eldsvâdan som just bröt ut i svalget.
Alltid provsmaka en mikro-gaffel av salladerna, den oskyldigaste av de alla fâr tabasco flaskan att verka mesig. Israelens smaklökar är rejält bedövade, jag har sett barn äta hela gröna paprikor utan att ens bli rosa pâ kinderna...

* Om du inte vet dagens dollarkurs. Alla läskunniga mellan 15 och 85 vet vad dollarn stâr i.

* När du vänder om och gâr tillbaka med kundvagnen eftersom vakten säger att du inte kan ta ut den pâ parkeringen. Allt gâr att diskutera, mânga nej är inte kategoriska men elastiska ja.

5 kommentarer:

Unknown sa...

Tack för morgonens asgarv;)

Katarina i Holon sa...

Hahaha, fnissar för mig själv! Speciellt det där med dollarkursen...alla vet EXAKT kurs, inte på ett ungefär!

Karro sa...

Hej!! Undar om jag far lanka din blogg fran mig? Ler sa nar jag laser dina upplevelser. Spenderade nagra manader pa en kibbutz i norra Israel for maaanga ar sedan. Idag bor jag i Grekland.

Hls Karro
www.karropakreta.blogspot.com

Lillie plein damour sa...

Underbart Knullis. Puss

Svensk chekchouka sa...

karro: jättegärna, jag blir jätteglad!!
Kram