måndag 27 oktober 2008

Jag tror det är höst,

fast alla säger att hösten inte finns här. Inga träd i sprakande färger, Ingen svampplockning i fuktig mossa - bara trötta palmer som suktar efter vatten i torr, torr jord...
Kanske är det första vinterdagen.
För första gângen har vi stängt fönstrena som annars stâr pâ vid gavel i hela lägenheten, för första gângen sedan Juli hade barnen en lângärmad munkjacka pâ sig till skolan och för första gângen pâ väldigt länge har det duggat nästan hela eftermiddagen.
Jag undrar om jag kan ta pâ mig mina vinterstövlar imorgon, det är fortfarande runt 20° men temperaturen har ju sjunkit 15 grader sedan i somras...
Kanske kan jag ta fram täcket ikväll och kura skymmning.
Jag har beställt böcker frân Sverige; Johan Theorin är pâ väg enligt mamma och Kala reser med Âke Edwardsson och Mari Jungstedt.
Den nya Aupairflickan kommer om en vecka och i hennes bagage finns smâgodis, Liza Marklund samt en pâse Aromat.
Lyxigt värre, jag är ihögform för att affrontera vinterkylan...

4 kommentarer:

Katarina i Holon sa...

Man brukar säga att hösten är här när man ser den första sädesärlan! Jag såg i förrgår. Och visst kan man plocka svamp!! Om en månad ungefär är hela skogen full med nån slags sopp. Inte så jättegod kanske, men vi plockade förra året och åt den smörstekt. Kul var det i alla fall. Precis där i skogen där vi var på picnic. Ni hänger väl med på skogsutflykt nu när det börjar blomma??

Svensk chekchouka sa...

jaaaaaaaaaaaaaaaa, svampplockning ocksâ, fast bara med er, jag är livrädd för svamp, fniss.

Katarina i Holon sa...

Jag var skiträdd när vi åt svampen så det förstörde ju en del av upplevelsen! Maken försäkrade att han hade ätit förr och överlevt men riktigt säker kan man ju aldrig vara...

Karin sa...

Böckerna har landat i Israel, kan ta med mig ett par extra böcker som jag läst ut också!