tisdag 28 oktober 2008

En hassidisk saga jag läste idag;

Det var en gân en man som hette Itzak och bodde i Krakov i Polen.
Natt pâ natt drömde Itzak samma dröm. I drömmen hörde han en röst som sa;
"Bege dig till huvudstaden, där, under en bro kommer du att hitta en skatt".

Mannen bestämde sig tillslut att bege sig till stället han drömt om men upptäckte till sitt förtret att bron vaktades av soldater dag som natt.

Den lille mannen vâgade inte börja gräva men âtervände flera dagar i rad och promenerade runt bron frân morgon till kväll.
En dag kom en av militärerna fram och undrade vad han gjorde där. Den lille mannen berättade ivrigt om sin dröm men militären svarade med ett hânflin;

"Har du gâtt ända hit frân Krakov för att du drömt om en skatt? Jag har ocksâ drömt om en skatt, om en man som hette Izak frân Krakov som hade en skatt under ugnen i sitt hus... inte har jag gâtt till Krakov för det!. Hur skulle jag hitta hans hus, det finns ju massor av Izak..."

Itzak tittade fundersamt pâ militären och begav sig hemât.

Väl hemma hittade han skatten, under sin egen ugn...

Det finns mânga hassidiska sagor som handlar om judar som levde för länge sedan. Mina barn älskar dessa berättelser som är fulla av moral, och tomma pâ vâld. Just den här tycker jag är extra fin.

Inga kommentarer: