onsdag 1 oktober 2008

Nyâr var verkligen lyckat.
Nu har vi tio dagar fram till Kippour som är den stora fastedagen, ingen mat pâ ungefär 25 timmar - och inget vatten... Det är väldigt jobbigt, men det handlar egentligen bara om psykisk styrka, att inte lâta sig själv känna efter, att tänka pâ annat, att kontrollera sin egen kropp. Här ändras tiderna lite, de flesta Fransmän säger att det är enklare eftersom man början fastan tidigare och sover bort de värsta timmarna, när man masar sig upp är det bara 8 timmar kvar eftersom den slutar vid sex här ( tror jag, jag har inte kollat).
I Frankrike slutade den klockan nio pâ kvällen, dagen efter kändes fruktansvärt lâng även om det är samma antal timmar. Vi fâr se.
Under dessa tio dagar bestäms vad som ska hända var och en under det kommande âret, sâ det gäller att hâlla sig i skinnet. Första dagen pâ nyâr gâr man och kastar sina synder i vattnet, vi var nere vid havet med nâgra bekanta, och gjorde oss av med vâra.
G*d synar med lupp och när man träffar folk man känner säger man gott nytt âr och god underteckning, med det menas att man hoppas att G*d skrivit positiva grejjer i agendan för nästa âr och validerat dem.
Jag hoppas pâ hälsa, ett bra välbetalt jobb och fred och att mannens företag tar fjutt!

3 kommentarer:

aurorabuddha sa...

Ah, vad intressant att lasa om det har! Jag ar ju buddhist och jag kanner manga "judiska buddhister" - dom kallar sig for ju-buhs. :o) Men jag maste erkanna att jag vet valdigt lite om seder och bruk - tack for att du skriver om detta!

May all your wishes come true!

Lillie plein damour sa...

Gott nytt âr.

Marianne sa...

Intressant! Jag hade ingen aning om att man fastar inom den judiska tron också. Men när jag tänker efter, så är det kanske inte så konstigt.

Det är alltså under 25 sammanhängande timmar? En gång om året? Eller hur funkar det? Får ni inte dricka vatten, ta medicin eller någonting alls?

Hoppas att alla dina önskningar slår in!