måndag 10 november 2008

Hundliv...

Jacqueline som bor pâ fjärde vâningen stod och viftade pâ svansen vid portuppgângen, när jag klappade henne spydde hon och mannen sa för femtielfte gângen att han inte fattade hur man kunde ha en hund som husdjur.

I de Franska kretsar jag rört mig i är ett djur ett djur.

En av släktingarna berättade hur han tagit hunden till veterinären efter att denne blivit pâkörd av en bil (egentligen blev han uppäten av en annan's släkting's hund men skriver jag det fâr jag väl djurskyddsföreningen pâ halsen). Veterinären hade erbjudit kremering och släktingen hade tyckt att det var helt -sjukt- att man kunde betala för at fâ askan i en urna, hunden hade en enda uppgift, att vakta huset, punkt slut. När hunden dog satte de upp kameror överallt.

I Israel verkar folk älska hundar, nästan som i Sverige. Jag tycker var och varannan familj har hund, gärna stora.

Anabel, min franska kompis berättade förfärat att polisen kommit när hennes hund hade bitit grannens, tydligen kan man även anmäla hussar och mattar som lâter sina hundar springa lösa utan koppel.

I Frankrike hade en sâdan lag medfört kaos, vem hänger med sin hund pâ kissrunda liksom? Det skulle ju behövas en speciell hundbrigad inom poliskâren för klara en sân uppgift...

5 kommentarer:

Karin sa...

Äh, så där tänker du bara för att du inte har hund! ;-) Hur funkar det i Frankrike, betalar man hundskatt? Här betalar man 40 shekel per år i samband med att de får sin årliga rabiesspruta och så får man ett intyg som visar att hon är skattad och vaccinerad. Eventuellt tror jag också att de får rösta i kommunalvalet om de har det intyget!

För övrigt skulle nog Frankrike (Paris) må bra av lite bättre koll på sina hundar, finns väl inget annat land som har specialfordon vars uppgift är att suga upp hundbajs från trottoarerna!? Jag säger fortfarande "attention!" med franskt uttal varje gång jag ser hundbajs på trottoaren!

Svensk chekchouka sa...

asg! ja, jag tycker faktsikt att det är färre hundskitar här än i Frankrike. Jag kan aldrig tänka mig att det finns hundskatt där, det borde det ju faktiskt finnas iom att de faktiskt kostar staten i form av hundbajssugare!!
Jag gillar faktsikt hundar, särskilt stora men min make ser inget charmigt i dem alls!!

PEC sa...

Din man kanske skulle träffa min Sisu :-) She will make a believer out of him. Här i USA så har nästan alla hundar men de tar inte alltid bra hand om dem. Vi är en av få som promenerar våran hund varje dag, och plockar upp hundbajset. Jag är lite överlöjlig med min hund däremot, hon är som mitt "barn" (och tror det också). Min pappa skrattade åt mig då jag kommenterade att jag var irriterad när Sisu varit på ett hundhotell där de behandlade henne som ett djur :-) Pappa frågade: Är hon inte ett djur? Jag har köpt en hundtränings bok som en Israelisk kvinna fd soldat som levt och observerat vargar och hur de uppfostrar sina valpar. Hon använder samma teknik i sin hundträning. Jag vill skaffa en till hund när vi kommer till DC. Kram

Svensk chekchouka sa...

petra,

om man nu ska ha djur tycker jag absolut att man ska behandla dem som familjemedlemmar, annars blir det inte kul ju. En hund som tror att han är en männsika är ju mycket roligare än en vanlig byracka.
Vilken ras vill du köpa nästa gâng dâ?

PEC sa...

Sisu är ju en blandras. Hon är en lab mix. Vi adopterade henne från Humane society som räddar hundar, katter. Vi kommer att adoptera igen från någon liknande organisation. Finns så många hundar som behöver bra hem. Jag funderar på en vallhund så man kan köra agility med. Vi får se, det kan bli en annan lab mix eller kanske shäfer mix (bra med vakthund). Jag vill ha en valp så jag kan träna hunden från början. Sisu har varit den bästa hunden i världen så jag är lite orolig att mina förväntningar är superhöga :-)