söndag 9 november 2008

Jag har ofta skrivit om Israelernas raka sätt.
Idag när vi var och skulle fixa pass och pratade med vakten om öppetider svarade han pâ alla frâgor, visade var man kunde ta passkort och sa med hög röst till maken, "stäng din gylf!" Maken fattade förstâs inte, vi har inte lärt oss ordet gylf ännu men vakten gav sig inte, upprepade envist, pekade ivrigt pâ gylfen och skakade med med pekfingret när han tillade att det inte var bra att gâ med öppen gylf.
Maken flinade ansträngt, drog upp gylfen, tackade och gick ut.
I mânga Europeiska länder hade man nog konstaterat att människan man pratat med gâtt med öppen gylf utan att säga nâgot, för det är ju lite pinsamt att pâpeka... Inte här tydligen.
Jag, som är av den flamsigare sorten tyckte det var en ganska komisk situation.
Han som tog passkorten pratade Franska, han hade Fransk mamma, Israelisk pappa men han var född i Brasilien och hans mormor var Polska och morfar Ryss- Jag vet att jag tjatar men jag tycker verkligen att det är häftigt.

Inga kommentarer: