lördag 15 november 2008

Klassfest i det gröna.
Alla föräldrar hade till uppgift att ta med sig nâgot till frukost.
Lätt eller hur?
Jag fick välja mellan Boreks eller Jahnoun. Det senare är ett Yemenitiskt bröd som lagas i en slags plâtlâda i ugnen under typ tolv timmar. Man äter det med kokt ägg och riven tomat.
Som att frâga en nyinvandrad frân Bangladesh om en kanelbulle...
Jag valde Boreks, âkte och köpte alldeles färska med Bulgarsik ost och örter.
Ett tag funderade jag pâ att köpa Jahnonun ( halvfabrikat) och värma i ugnen, tur att jag skippade det. Det serverades alldeles hemmajorda urgoda jahnoun och jag hade nog fâtt skämmas...
Det är otroligt mycket enklare att anordna saker i ett land där risken för regn är minimal. Man bestämmer sig för en grön plätt, tar med bord och lite filtar, hyr in en lekledare och sedan är det bara att köra igâng. Självklart var grannungarna med och syskon och syskonens kompisar, det fanns mat sâ det räckte till alla och det är ju roligare ju fler man är.
Vädret är fortfarande helt fantastikst skönt. Jag tänker ofta pâ att det faktiskt borde regna, kommer pâ mig själv att hoppas att det där svarta molnet i fjärran släpper ifrân sig nâgra droppar sâ den torra jorden fâr lite liv.
Vattennivân i Genesarets sjö sjunker och sjunker och alla är medvetna om det allvarliga i situationen. Jag som aldrig brytt mig om vattenkonsommationen duschar ofta barnen alla tre samtidigt för att spara de dyrbara dropparna, det är totalt badförbud i badkaret och jag försöker att bara köra fulla tvättmaskiner.
Vem hade trott det?!

2 kommentarer:

annai sa...

Later mysigt med fest i det grona. Kanns ganska avlagset har. Onskar jag kunde dela med mig av regnet som oser ner utanfor...Mitten av novmember och jag vantar fortfarande pa att sommaren ska borja...Hmmmm.....

Svensk chekchouka sa...

ja regn i flera dagar är ju faktsikt inte speciellt kul. Ni har ju sâ ni klarar er. Här riktigt ser man hur det blir grönare efter en regnskur.