onsdag 5 november 2008

Jag är färgblind

Jag vägrar reducera folk till svarta eller vita eller gula eller blâ ( engelsmännen )
Jag vägrar tycka att det är imponerande att USA har en svart president eftersom jag tycker att man väljer president efter idéer och inte hudfärg. Just nu känns det som det mest positiva med Obama är att han är brunbränd och har krulligt hâr...
Jag vet inte om ni fattar vad jag menar, jag tycker att man fâr Amerikanerna att framstâ som rasistiska och enkelspâriga och som om de har överträffat sig själva genom att vâga rösta pâ en svart människa. Jag hoppas att de som gett sin röst till Barack Obama har gjort det för att de delar hans politiska idéer och inte för att han representerar en förtryckt folkgrupp. Hans arbetsuppgift är viktig och jag tror personligen inte att det räcker att ha en svart president för att blâsa bort racismen.
Jag hoppas att han kommer att fâ USA att framstâ som en demokrati i media världen över, och inte som en blodtörstig terrorist stat, att vi fâr läsa vänligt inställda artiklar till Usa och att den patetiska Anti-Amerikanismen fâr ett abrupt slut.

7 kommentarer:

PEC sa...

AMEN :-)
Det bästa jag läst hela dagen.
Kram,

annai sa...

Jag haller med. Man maste ju givetvis uppskatta och inse det historiska med detta val, men jag hoppas och tror att folk rostade som de gjorde av ratt orsaker. Under forra arets kampanj infor regeringsvalet har var det en representant for en kvinnlig kandidat som tyckte att jag som kvinna borde rosta pa henne. I stort sett bara for av vi bada var kvinnor. Sadant ar ju rent av forolampande.

Unknown sa...

Lât oss säga att om jag hade haft rösträtt i Frankrike sâ hade jag inte röstat pâ Mme Royale bara för att hon är kvinna. Jag tror att majoriteten av dom som röstade i USA röstade för Obamas idéer. Att han dessutom är svart är rent historiskt och fantastiskt och mâste uppmärksammas. Rasismen finns överallt och mâste bekämpas sâ varför fâr vi inte glädjas över en svart amerikansk president? Sorry Annai, mitt inlägg liknar ditt mycket;)

Jenny sa...

Bra sagt!

Mia sa...

Jag kliar mig verkligen i huvudet när jag läser ditt inlägg, för jag känner inte alls igen ditt tankesätt.

Jag blir förvånad att du ser det som att USA vill impa med en svart president, istället för att se det som en enorm prestation, att få folks förtroende och bli folkvald, _trots_ allt förtryck den folkgrupp han kommer ifrån har utstått runtomkring i världen och t o m främst i landet han vunnit med stormseger.

Som att säga att man inte får säga att någon är jude, för det finns ju de som använder det som ett skällsord.? Han är ju en Africa-American och det är väl inget man ska undvika för att inte framstå som oseriös??

Jag tycker att Obama har lyckats med en enorm prestation och jag börjar gråta när jag tänker på det. Superstolt blir jag, när jag tänker på var han kommer ifrån och vad han åstadkommit. För USA och för hela världen.

Larssons sa...

Av de amerikanare jag talat med, bade republicans och democrats, ar det faktiskt bara en som kommenterat att de blev en fargad President. Det har inte pa nagot storre satt uppmarksammats i medierna har. Mycket beroende pa att det hade varit icke PK att ta fram det som en orsak till att han blev vald.
Jag ar overtygad att manga rostade pa en _fargad_ presidentkandidat och inte en
_demokratisk_ presidentkandidat men det ar langt ifran nagot storre antal.

Haller med de som skrev om kvinnliga kandidater. Blir arg pa de som tror att man som kvinna forutsatts rosta pa ett kon och inte en asikt.

Svensk chekchouka sa...

Mia, jag tror inte att Usa vill impa.
Jag tycker inte att det är oseriöst att säga att man är vare sig jude eller afro amerikan.
Jag tycker däremot att det är direkt förolämpande att reducera en människa till en färg sâsom jag anser att media har gjort.
Jag imponeras ocksâ av att människor lyckas " against all odds" men vägrar medge att en hudfärg skulle vara ett hinder eftersom det inte är det för mig personligen. Jag röstar pâ en idée och inte pâ en hudfärg eller ett kön som mânga skrivit om i inläggen, en väldigt precis jämförelse faktiskt.
Larsson; ditt inlägg gör mig glad, kanske är det bara utländsk media som beter sig konstigt...