söndag 2 november 2008









Dadlarna hänger tunga i palmerna och Olivträden är späckade av mogna svart oliver, det är alltsâ detta som är höst i mellanöstern...
Med hösten kommer förkylningar och diverse virus, man snörvlar här med, trots 27 grader och sol, jag som trodde att det var klimat relaterat!

Valet i USA närmar sig och är i var mans mun. Obama eller Mc Cain... vem är bäst för Israel? Alla spekulerar. Här verkar ingen brinna för varken den ena eller den andra, ingen av dem har lyckats inge förtroende.
Vem kan skydda oss bäst emot Iran?
Anfalla, ( Mac Cain ) eller vänta pâ att bli anfallna ( Obama )...
Det är egentligen den frâgan de flesta tar ställning till här tror jag.
Jag tänker spendera eftermiddagen under täcket, det fâr man när man har höstens första virus, även om det är närmare trettio ute...



6 kommentarer:

Karin sa...

Krya på dig! Själv har jag precis fått tillbaka rösten som försvann efter tjejkvällen i torsdags...

PEC sa...

McCain förväntas att förlora. Naturligtvis som militär familj håller vi på McCain. Min man har förtroende att vem som än blir President är okej. Vi överlevde 8 år av Clinton och han var inte bra för militären. Nu är tiderna annorlunda och allt jag kan säga är tro inte allt media säger. De säger väldigt lite om Irak eller McCain/Palin som är positivt och min man har nu varit i Irak två gånger, det är inte så illa nu. Media har verkligen gjort allt för att Obama skall vinna. Finns rötägg överallt så tro inte på dessa anti-amerika och soldater skit jag sett på youtube genom Facebook. Obama har vid flera tillfällen kunnat visa sina "balls" genom att säga att han inte tycker likadant som Israel hatarna han har runt sig. Han har t om prisat ngn PLO nisse men vi får inte se vad Obama sade. Men samtidigt skulle han aldrig våga gå emot judarna och Israel. Hans största supportrar (pengar mässigt) är Hollywood och många av dem är judar. Jag tror Israel har USA´s hjälp vem som än vinner. Själv är jag äcklad av hur media försvarat och framfört Obama som en sorts räddning. Folk verkar glömma att presidenten har väldigt lite makt själv och demokraterna har styrt congressen och senaten (vilket Obama har varit del "hela" två år) och inte gjort ett skit. Jag lyssnar och säger inget när svenskarna bland andra spyr över USA. Jag kan inte lösa alla problem men vissa saker vet jag. Jag vet att man kan inte tro allt man läser. Jag vet att tex i Sverige och USA rapporterar man inget positivt om Irak. Jag vet att Amerikanerna är smartare nu och hånar inte och hatar inte sina soldater. De gör bara sitt jobb. I Tyskland blev mina vänner hotade, bilar sönderslagna och även mitt barn (när han var 16 månader) skakat av en tysk jävel för att de är Amerikaner. Jag har levt i Tyskland i 6 år och tyvärr har inget gott att säga om dem som grupp. Folk tycker att bara för man är mera konservativ betyder det att man är insnöad men tyvärr verkar det vara tvärtom. De mest intoleranta, elaka människor är de mest liberala. Ironi ? Vilket fall som helst tror jag Israel är okej. Missförstå mig inte, jag vill gärna att vi (USA) lämnar Irak men det kan inte göras snabbt. Militären tror på sitt jobb att ge irakierna frihet. Min man och hans män har gett mycket till Irakierna. Iran väntar och förser motståndet med vapen. Nog om detta. Jag orkar inte höra all propaganda mera. Tydligen vill många av amerikanerna och Europa att Amerika skall bli landet där utbrändhet blir en sjukdom där någon annan kan betala för att "du" inte gillar ditt jobb mera och vill stanna hemma...
:-) Vem f-n har inte varit utbränd men jag får inga pengar för det :-) Behöver inte tycka som mig, jag har blivit öppen nog at respektera andras åsikter vare sig de är som mina eller inte. Freedom of speech.
Krya på dig.
Kramar

Lillie plein damour sa...

Jaha är det dadlar, vi sâg det i Barcelona, smâ oranga klumpar i Palmerna...nu fick jag svaret. Puss

Svensk chekchouka sa...

Petra, det är verkligen -jätte intressant- läsning! Jag är böjd att hâlla med dig i det mesta, endel saker som du tar upp vâgar jag inte uttala mig om eftersom jag inte alls är sâ insatt i amerikansk inrikespolitik.
Irak... Jag känner väl till den kurdiska kolonin i Frankrike och ser nog vad som hänt i Irak som nâgot positivt eftersom jag som du vet att det som visas i media inte alltid är helt sant... Det ska bli spännande att se vem som vinner, här och pâ fransk tv säger de att det absolut inte är säkert att Obama vinner eftersom 7 % av befolkningen inte bestämt sig ännu.
Jag har egentligen bara en sak att säga " mâ bäste man vinna!!"
Tack igen för ditt inlägg och stor, stor kram!

Sassa sa...

Det är ett historiskt val och jag r äcklad av att komma till sverige och se hur median här försöker hävda att det är en rasfråga för amerikaner vilket inte ens är på tal i usa! Bara vidar ännumer av svenska anti-usa-trenden att använda sig av sådant! Men det är ett mycket svårt val och det är första gången i mitt liv jag ens hört min far FUNDERA på att rösta på en republikan enbart pga. Israel. Min far som hippie o protesterat hela livet mot Vietnam och all annan republikansk idioti vet själv att hur det än blir finns Usa altid kvar... men Israel behöver all stöd de kan få!... svårt... vi får se... För även om det ligger i USAs anda att stöda Israel så är det skillnad på att ha en president söm gör det för att han "borde" vs. en som gör det av eget intresse!

Krya på dig!!!
Underbara bilder!!! Jag längtar tillbaka sååå mycket! Tänker på Israel verje dag!

Svensk chekchouka sa...

tack sassa!