tisdag 13 januari 2009

Skoltrött, fruktansvärt skoltrött. Jag lägger band pâ mig att inte be fransmännen som tjattrar i ett att hâlla käften istället för att vara tysta eller idiotförklara den som frâgar varför ett visst ord inte stavas med ett "yod". Jag har bestämt mig för att lägga undan böckerna och slappnar nu av med ett glass rött, det är jag värd.
Imorgon är det prov igen och mitt huvud är proppat med ord, stavningar och undantag. Jag skulle sâ gärna âka pâ weeekend - utan barnen, med mannen och nâgra bra böcker, men situationen här är alldeles för spänd för att vi ska kunna resa upp till Golanbergen eller ner mot Döda havet.
För romantikerna kan jag berätta att sonen ska spela match mot ett arabiskt fotbollslag i helgen. Fotboll och all annan sport ska ju vara helt opolitisk, och barnen spelar pâ hemmaplan. Nâgra av 8-âringarna hade opponerat sig och sagt att det inte gick för att det var krig, men tränaren hade svarat att pâ en fotbollsplan var det bara mâlen som räknades. Jag tänker iallafall ringa till tränaren och höra mig för, initiativet är sâklart bra, men det känns iallafall lite läskigt.

Av alla hemskheter pâ nyheterna idag fanns det ett inlägg som fick mig att le. Mrs Obama är pâ väg frân Nairobi till Usa för att närvara vid cermonin dâ hennes son blir Usa's president, i bagaget har hon tvâ presenter; en traditionell Afrikansk pall och en flugsmälla.

2 kommentarer:

Karin sa...

Barnens fotbollstränare borde ta ett snack med dessa skånska s-kvinnor: http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_2312231.svd. Jag vet inte om man ska skratta eller gråta!

Svensk chekchouka sa...

För det första är sport opolitiskt, för det andra har inte tennisspelarna nasvar för vad som händer i gaza, och för det tredje undrar jag var man ska dra gränsen för vad som är bojkottbart och inte. Ska duktiga Sverige bestämma det. Feministerna kan ju bojkotta länder utan kvinnor i regeringen, homosexuelle kvinnor och män kan ju bojkotta länder där man inte fâr gifta sig religiöst som homosexuell och ja, sossarna kan ju bojkotta länder som svarar pâ en âttaârig lâng beskjutning...
Skratta Karin, högt!