torsdag 5 februari 2009











Döda Havet och Massada klippan.


Igâr tog vi med kusinen till Döda havet. Vi badade, smörjde in oss i lera och njöt av 28 graders värme. Döda havet ligger ungefär 420 meter under havsytan och vattnet är sâ salt att man flyter. Tydligen lider även döda havet av torkan, det sjunker med 1 meter per âr! Det ska ju fyllas pâ frân Genesarets sjö via Jordanfloden, men det regnar ju inte tillräckligt. Pâ kortet ovanför ser ni saltavlagringarna i strandkanten, en kallsup kan medföra döden, man mâste vara superförsiktig att inte "rulla runt" när man flyter.
En halvtimme frân "Mineral beach" ligger Massada.
En jätteklippa där bla Herodes byggde ett palats. Man kan välja mellan att gâ upp eller âka "cable car", vi valde det senare...
Uppe pâ klippan som är 400 m hög finns mer eller mindre välbevarade palats, badhus och religiösa bygnader.
Ibland behövs lite fantasi för att se bygnaden i sin helhet, ibland finns tom mosaiken kvar trots Herodes palats och badhusen är över 2000 âr gamla!
Under det judiska upproret ( 66 e kr)belägrade en liten judisk grupp Massada för att undkomma Romarna.
Slutet blev tragiskt. När Judarna insâg att de var besegrade valde de att ta sitt liv, alla utom 2 kvinnor och fem barn som gömt sig i en grotta.
Fram till 80-talet svor vissa soldater sin ed vid massada, de klättrade upp via "the snake path"( se bilden ovan) väl uppe pâ toppen uttalade var och en orden " Massada shall not fall again"
Seden har numera avbrutits bla eftersom att man inte vill ge soldaterna intrycket av att man vill att de ska dö för sitt land.
De flesta tänkte kanske inte sâ lângt, bara att cermonin var stämmningsfull...

10 kommentarer:

Lillie plein damour sa...

Varför skall man vara försiktig när man rullar runt i vattnet? är det sâ farligt med saltvatten?

Svensk chekchouka sa...

medelhavet har en salthalt pâ ca 3 % , döda havet pâ 30%! Ha i ett saltkorn i ögat eller svälj nâgra skedar grovsalt...
kram

Karin sa...

En dag ska jag också ta kabinbanan upp (och ner)! Hittills har jag gått tre gånger - en gång i beckmörker för att se soluppgången från Masada. Tyvärr hade de sagt till oss att solen gick upp en timme tidigare än vad den gjorde och när det väl var dags så var det så molnigt att vi inte såg någon sol alls...

Katarina i Holon sa...

När jag blir gammal och trött tar jag kanske linbanan upp till Massada...Jag har klättrat två ggr på framsidan och två ggr på baksidan och tycker att jag har sett Massada tillräckligt många gånger nu.

Vattennivån i döda havet ändras hela tiden. För 2000 år sedan var det så torrt att man kunde vada över till Jordanien på vissa ställen. Fast regn behövs ju såklart och det är synd att vattennivån sjunker så snabbt.

Svensk chekchouka sa...

KARIN OCH kATARINA!! wow vilka sportpâsar ni är!
soluppgângen vill jag dock se, och dâ mâste man alltsâ klättra...

malin2 sa...

Vilka vackra bilder!!!

Svensk chekchouka sa...

Tack Malin 2, det är ännu vackrare i verkligheten!

Unknown sa...

Nu blev jag riktigt avis. Masada är verkligen en plats jag vill besöka innan jag dör.

anna of sweden sa...

Det ser så vackert ut.
Vilka vackra färger.

Svensk chekchouka sa...

dossis, det är verkligen värt ett besök!

Anna, precis, färgerna är imponerande, bergen är jätteröda, himlen blä och havet skiftar i grönt...