tisdag 3 februari 2009

Missilerna fortsätter att skjutas frân Gaza. Tidningarna i Europa har slutat intressera sig för det men livet i södra Israel är fortfarande jobbigt. I morse landade en missil i Ashkelon, en stad med över 100 000 invânare. Ingen dog, vi har skyddsrum i Israel, men psykisk press kan ocksâ döda i längden, släcka livslâgan...
Snart är det val och vi har fâtt vâra val kort. I vanliga fall brukar jag mest koncentrera mig pâ inrikespolitiken och ekonomi när jag väljer parti.
I Israel spelar andra faktorer större roll och jag vrider mig i vânda.
Vem allierar sig med vem, vem är beredd att dela med sig land och till vilket pris?
Vem skulle lättast vända världsopinionen?

Tsipi eller Bibi? Älskar, älskar inte, älskar... Jag har inte bestämt mig ännu.

4 kommentarer:

Karin sa...

Nej, inte Bibi! Han kanske kan få ordning på ekonomin men å andra sidan lär han fortsätta att tillåta bosättningar och det tar oss bara längre från fred... Fast, jag får ju inte rösta än så jag kan ju ha vilka åsikter jag vill! Kolla upp här vilka du verkar ha mest gemensamt med: http://israel.kieskompas.nl/

Hanna sa...

Jag läste på lite om valet idag, intressant att man är registrerad på en vallokal - och man får se till att infinna sig där oavsett om du bor i andra änden av landet. MEN! eftersom partierna vet detta erbjuder de skjuts till din vallokal gratis. Jag önskar att jag hade ett röstsedel, och att den var registrerad i Eilat så jag kunde få en gratis resa på denna lediga dag, som tydligen är som en folkfest här. Jag förbereder mig för att vara först på stranden...

Svensk chekchouka sa...

Karin, jag är Likoud, men Kadima är hack i häl!
Hanna, synd att jag inte visste det, dâ hade jag skrivit mig i Eilat, helt klart!

Lillie plein damour sa...

Du har sâ rätt, nu har Israel inte sin kolonn pâ första sidan utan kanske en liten fyrkant pâ sida 2. Jag skall kolla i Le Monde Figaro och Echos, vâra dagstdningar pâ jobbet, och göra en undersökning.
Saknar dig