onsdag 25 februari 2009

"Israelen är oartig" säger fransmännen, han hälsar inte när han stiger in i en hiss, och han hâller definitivt inte upp dörren för den som kommer efter...
Fel- fel-fel!!
I allafall i vârt hus.
När vi flyttade hit hälsade ingen i hissen, jag sa till barnen att stâ pâ sig och säga goddag varje gâng de mötte nâgon i trapphuset och att de skulle fortsätta att hâlla upp dörren till de som kom efter även om ingen annan gjorde det.
Strunt samma om det inte anses oartigt att skippa det, jag tycker att det ska vara sâ.

Det är inte utan stolthet som jag upptäckt att folk faktiskt börjar apa efter.
Varje morgon hâller vi nu upp dörren för varandra och nästan alla säger bâde "go'morron" och "ha en bra dag" när vi skiljs nere vid entrén.
I eftermiddags sprang t om en kvinna tillbaka och öppnade upp entréedörren till mig och sonen- jag höll pâ att svimma!

3 kommentarer:

annai sa...

När jag är i Sverige kan jag förundras över folks förmåga att inte se varandra. Man kan möta någon i en trappuppgång utan att hälsa, eller gå in i ett väntrum där det sitter folk utan att så mycket som nicka mot någon. Jag tycker att det är ganska otrevligt och det kan irritera mig, här är det ju precis tvärtom, men jag inser ju att det inte är oartighet, bara skillnad på olika samhällen. Därmed inte sagt att man måste ta ALLA seder dit man kommer så fortsätt bjuda grannarna på din charmkurs :) i trapphuset.
Kram

Karin sa...

Jag tror att jag bor i ett väldigt väluppfostrat hus - här hälsar nästan alla i hissen och igår höll en kille (typ 12-13 år) kvar hissen för mig medan jag kollade brevlådan. Jag höll på att svimma!

Svensk chekchouka sa...

Anna; precis sâ är det. Man vänjer sig vid olika beteenden. Israel är känt för att vara lite burdust men att människorna har otroligt stora hjärtan.
Karin; folk kanske är extra belevade i Rehovot!