söndag 22 februari 2009




Varje lunch skickar mofar mig till ett nytt ställe. Vi har testat den Tripolitanska ( Libiska) resturangen, ett antal smâhak stora som badrum och idag skickade han mig till Uzi i Netanya.


Stället syns knappt frân gatan men när man väl trängt sig in i en fullsmockad resturang med bara 4 bord kliver man rakt in i en ny värld, orientalisk sâ det förslâr.

Pâ en bädd av kol stâr en enorm kopparkittel och bakom disken serveras Homousse med kärlek, som om det vore guld.

Ni som tror att ni testat kikärtspuré och inte har varit hos Uzi vet inte vad ni talar om.
Uzi är Sharon's ( Länets) humousse kung, han har ett riktigt diplom pâ väggen!

Jag väntade i en kvart och blev utfrâgad av självaste Uzi vem som skickade mig, jag passade inte riktigt in i dekoren om man säger sâ.
Humoussen är hemmagjord och förvaras i en slags mortel gjord i olivträ ( se bilden) och i koppar kitteln kokar bönor som hälls pâ tillsammans med örter, olja, kokt ägg och lite annat smâtt och gott.

Resultatet är bortom tid och rum, en femstjärnig smakupplevelse...
Jag hade inte kameran med mig men hittade faktiskt kort pâ nätet, det är Uzi himself ni ser pâ bild, humoussen är deras egen, jag är otroligt glad att kunna dela med mig av bilderna och ledsen att jag inte kan erbjuda smakprov!