torsdag 12 mars 2009




purim är över.


Purim firas till minne av den elake Haman som ville utrota alla judar. Han hindrades dock av vackra och kloka Ester somt hennes fosterfar Mordechaï.


Pâ purim klär man ut sig, pâ jobbet och i skolan, det är ingen âldersfrâga alltsâ, hela familjen bär löjliga hattar och konstiga utstyrslar.


I synagogan läser man Esters bok, eler rulle som man säger pâ hebreiska. Var gâng man nämner Hamans namn gör man oljud mha mackapären ni ser pâ bilden.

I Esters Meguila finns inte Gu*s namn nämt, jag tror att det är den enda judiska skriften i Thoran utan hans namn.

Som ni kanske vet är varje bokstav i det judiska alfabetet ocksâ en siffra. Judiska ârtal skrivs med bokstäver och inte siffror.

I slutet av Esters bok berättas de om den elake Hamans tio söner som skulle dödas, egentligen var de elva, men den elfte hann ta livet av sig.
Nâgra bokstäver i namnen skiljer sig i storlek och om man slâr i hop dessa bokstäver fâr man siffran 5707.

I boken ber Esther om att hänga Hamans söner, det har dividerats mycket om hennes underliga önskan, underlig för att de tio sönerna redan var döda när hon ber att de ska hängas.

Svaret pâ frâgan om varför hon ville hänga de döda kropparna är; "There is a tomorrow that is now, and a tomorrow which is later."

5707 (siffran vi fâr fram genom att addera bokstäverna), i den judiska kalendern motsvarar 1946 i den kalenderen vi är vana att använda.

I Nurnberg 1946 hängdes 10 nazister,egentligen skulle det vara elva men en tog livet av sig i cellen.
Albert Speer, dömd till hängning skriker för full hals innan snaran drar ât halsen och kväver honom " Pourim 1946"
Hela världen förbryllas och de fâ judar som överlevt Shoan ryste förmodligen.
Esthers profetia hade slagit in.

3 kommentarer:

Tove sa...

Tack för att du berättar och att du berättar så bra! Jag måste erkänna att jag lärt mig mycket att av att läsa din blogg och jag som trodde jag visste "en hel del..."

Svensk chekchouka sa...

vad gullig du är Tove!
Kram

annai sa...

Spännande. Jag håller med Tove, det är jätteintressant att läsa om olika traditioner och legender. Keep up the good work!