lördag 14 mars 2009


Det är trevligt att se vem man talaCouleur du texter med. Det är ocksâ trevligt att inte se, att fundera, föreställa sig människan man läser eller talar till i telefonen.

Jag har bloggat i flera mânader, läser bloggar regelbundet. Jag tycker om att komma tillbaka, att förstâ andra människors livssyn, lik eller olik min egen.

Endel känns närmare än andra, nâgra tom bekanta.

Kala (som bloggar här) frân Rehovot tex. Vi lärde känna varandra dagen efter att hon köpt en Palestina sjal i Jerusalem.

Jag var bara tvungen att göra ett militant inlägg om vad som är politiskt korrekt och inte, hon svarade, en annan tjej, som jag lärt känna pâ ett forum för svenska utlansmammar la sig i och sedan började vi messa pâ varandras bloggar väldigt regelbundet.

Nu träffas vi in real life och det känns som vi känner varandra ganska bra, vilken tur att Kala köpte den där jäkla sjalen!

När folk frâgar hur jag lärt känna de svenska tjejerna här nere brukar jag slingra mig, det känns konstigt att säga att vi träffades pâ nätet, lite desperat... folk är fulla av fördommar.
Faktum är att väldigt fin vänskap växer fram genom skrift.
Nu har de flesta satt upp bilder pâ sig själva pâ sina bloggar, jag erkänner att det är väldigt trevligt. Jag har ju hittills bara haft en bild pâ Chekchouka, en slags orientalisk pyttipanna som känts symbolisk för mig.
Efter djupt övervägande kryper jag nu ur min cybergömma, visar mig för världen och säger שלום (shalom) till er alla.
Kända som okända, trogna som otrogna läsare.

Jag gillar att ni besöker mig, att ni kommenterar och tycker, det förgyller min vardag!

10 kommentarer:

Karin sa...

Hahaha, det var den som började det hela alltså!? Det hade jag glömt bort. Och maken använder den fortfarande varje gång han vandrar i öknen. Jag kanske tar på mig den nästa gång jag åker till Sverige så att jag inte blir bojkottad som den blodtörstiga israel jag numera är! ;D

Välkommen ut ur garderoben iaf, snygging!

annai sa...

Du? Militant inlägg? Never! Du har väl aldrig haft en åsikt i hela ditt liv? ASG
Jättefint kort.
Kram vännen

Karro sa...

Kul med ett "ansikte". Hej på dig!!

Svensk chekchouka sa...

karin; jaa, det är ett tag sedan nu.

annai; neej, jag tycker aldrig om nâgot!

Karro; hej själv! är det dags att dra pâ sig uniformen snart?
kram

Sissel sa...

Å - så vakker og svensk! :D

Unknown sa...

Tjena bruttan! Off the record; jag träffade min man via Internet sâ du kan gott sâga var du har hittat dina svenska vänner.

Svensk chekchouka sa...

tack sissel, ja, jag ser nog svensk ut!

Dossis; gjorde du? häftigt. Du är ju ocksâ en nätkompis som jag känner ganska väloch sedan ganska länge.

anna of sweden sa...

Det ÄR roligare att läsa när man har ett ansikte på varandra! Shalom! :)

Tove sa...

Hej! Det är lustigt detta med internet! Man lär känna människor utfrån vad de skriver och tycker och blir vännera eller bekant. Detta utan att många gånger ha sett varandra. Det roliga är väl att man kanske får vänner/bekanta som man egentligen aldrig skulle ha fått i vanliga fall. Hur som helst så är det alltid roligt att få ett ansikte även om det inte alltid är nödvändigt.

Monica sa...

men gud så snygg! miss sweden of Israel, definitivt!