onsdag 29 april 2009

Som alla andra Israeler har vi grillat. En satellitbild över israel pâ Yom Hatsmaout skulle bara visa ett stort rökmoln.
Alla grillar och dricker öl, vin eller redbull.
De som inte grillar är förmodligen sängliggande.
Kanske har de grisinfluensan eller ligger döende pâ en intensivavdelning.
Det ska mycket till, jag lovar.

Fyrverkerierna och alla andra festligheter gick av staplen igârkväll. Jag har varit pâ mânga pampiga nationaldagar pâ Trocadero i Paris med pâkostade fyrverkerier och konserter med stora stjärnor som Yannisk Noah, Céline Dion.
Igâr kväll âkte vi till en kibbutz norr om Netanya. Dans och sâng framfördes av medlemmar av kibbutsen och fyrverkerierna likande de jag sâg pâ Labro-ängar pâ Valborgsmässoafton när jag var liten.
Glädjen och stämmningen likande inget annat.
Känslan av samhörighet och nationalism sâ stark att ögonen târades.
Kanske känner alla extra lycka eftersom vâr existens här ständigt ifrâgasätts.
Varje âr bockas av med stolthet.
Grattis pâ 61 ârsdagen!

3 kommentarer:

Mrs Pmds sa...

Det är lite den känslan jag har känt i Grekland många gånger. De har fått kämpa i krig för sitt land och känner en stolthet som vi svenskar har tappat i och med vår neutrala ställning genom historien.

annai sa...

Låter som en lyckad dag! Er första nationaldag på plats! Den första av många! Kram

Svensk chekchouka sa...

Tina; jag tror att du har rätt. är man inte extra stolt för nâgot man kämpat för?

annai; jag hoppas av hela mitt hjärta att vi kommer fira mânga,mânga nationaldagar till här!