söndag 26 april 2009

Anställningstrygghet.
Ni som läst här länge vet hur mycket jag AVSKYR den franska administrationen. Hur galen jag blivit under mina arton âr i Paris över inkompetenta, otrevliga, slöa och ibland elaka statsanställda, som enligt lag är OMÖJLIGA att sparka sâvida de inte fôrsöker att mörda sin chef med kniv eller annat vapen.
I Israel vet jag inte hur det funkar med statsanställda men hittills har jag bara haft positiva upplevelser.
Antingen kan man ställa krav pâ en statsanstâllda här eller ocksâ är det fôr att jag stigit ut nästan tjugo ârs byrokratiskt helvete som jag ser pâ de Israeliska pappersnissarna med tindrande ögon.

Att arbeta privat i Israel betyder att man raderar ordet anställningstrygghet frân sin vokabulär. Ordet finns inte, det har ersatts med ordet produktivitet. Är du produktiv fâr du jobba kvar, är du inte fâr du gâ. Direkt. Pâ stubben och utan krusiduller.
A kassa ? hittar inte ordet i min uppslagsbok...

Krisen har kommit även hit och nu sparkar de smyckesförsäljerskor för brinnande livet.
Förra mânaden gjorde de av med 5 tjejer frân samma butik.
I vâr butik har fyra varningar utgetts.
- Säljer du inte den här mânaden fâr du sparken-
I morse fick den första tjejen gâ. Tre till stâr pâ tur.
In Swiiden it's very easy, we just go to "facket"

Jag tycker synd om och hâller tummarna för mig själv. Man blir primitivt egoistisk av sâna här situationer.


I värsta fall erbjuder jag svensk massage pâ stranden i Bat Yam i sommar...

4 kommentarer:

Lillie plein damour sa...

Eller kan du gâ tillbaka till choucken och göra svärmor glad!!
Puss

Katarina i Holon sa...

A-kassa finns faktiskt men bara om man blir avskedad, alltså inte om man tycker att jobbet är trist eller arbetsamt och väljer att säga upp sig. Man har rätt till a-kassa om man har jobbat en viss tid, kommer inte ihåg hur länge, och högst i 6 månader. Sen får man klara sig själv på ett eller annat vis.

Två veckors uppsägningstid brukar det vara både om man blir avskedad eller säger upp sig.

Karin sa...

Var förbi din affär i fredags men du var inte där (åt frukost med kompisar där). Jag kommer gärna förbi stranden i Bat Yam för massage - passar nog både min plånbok och min smak bättre!!

Jenny sa...

Jag har nära till Bat Yam så jag kommer gärna på massage! Fast jag hoppas naturligtvis att du får behålla ditt jobb på smyckesaffären...annars kanske du kan ta mitt jobb, jag skulle vilja vara ledig ett tag känner jag =)