lördag 25 april 2009

Att kämpa för jämställdhet är nobelt. I mânga länder runt om i världen är kvinnan mindre värd och behandlas som mannens egendom.
Sverige är världsledande i jämställdhet och jag älskar att läsa om den svenska feministens kamp mot det mansdominerade samhället.
Kvinnans rätt att bada topless i badhus tex.
Som mannen.
VARFÖR ska kvinnan behöva ha en bh pâ sig när männen slipper? Orättvist. Det är härligt att bada topless, den Svenska kvinnan vill visa brösten när hon badar, inte bara pâ stranden men ocksâ i inomhusbassänger.
Kanske har hon lagt ut stora summor pengar pâ att fylla dem med silikon och vill visa dem sâ ofta hon kan. Diskussionen i full gâng - i Malmö förstâs.
Det som är tacksamt med Malmö är att det är en hög muslimsk invandring.
Diskussionen blir mer spännande dâ.
I Expressen skriver en kvinna att om man nu förbjuder toplessbad pâ badhuset är kanske nästa steg att förbjuda bikinis helt, eller urringade baddräkter.
Ja-a tänk alla badhus i Europa som har badmössetvâng, om ett âr mâste de kanske bära hucklen och kjolar när de simmar, badmösor är inkörsporten till sharialag!
Jag förstâr inte riktigt varför man slâss för rätten att visa brösten pâ inomhusbadhus.
I Frankrike mâste man ha baddräkt, ibland badmössa. Killarna mâste ha sâdana där âtsittande glansiga kalsipper à la Fantomen.
Jag tror att det är sâ i de flesta länder i världen.
I Sverige kan de som känner sig skymfade över baddräkts eler bikiniöverdelar vända sig till nätverket "bara bröst" för att fâ stöd och peppning.
Nej, det är inget skämt, klicka och läs.
God helg.

5 kommentarer:

annai sa...

Ja men precis. Jag är inte pryd men jag undrar vad som hände med värdighet! Varför vill man visa brösten på badhuset? Varför vill man visa brösten över huvudtaget? För att sen kunna gnälla på alla snuskiga män som tittar kanske? För mig är det obegripligt. Jag vet att alla blir passionerade över olika saker men jag kan för mitt liv inte förstå detta. känns ungefär lika viktigt ur jämställdhetssynpunkt som Fru Gårman!!
Här måste man alltid had badmössa. Det är av hygienskäl. Inte för att man tror att alla är smutsiga, men hår fastnar i filtrena som renar poolen annars. Logiskt tycker jag. Förra året läste jag om ett mysigt badmode bland svenska tonårskillar. De hade kalsongerna (märkeskalsongerna givetvis) på sig under badbyxorna coh badbyxorna nedhasade så att kallingarna syntes. I poolen! Gud så äckligt och ohygieniskt. Skulle inte tillåtas på simhallar här.

Mrs Pmds sa...

Jakten efter jämnställdhet kan gå för långt. Män och kvinnor är olika. Inte olika VÄRDA, men SER olika ut. Kvinnor har bröst. Män har snopp. Jag förstår inte heller topless-kampen. Blir vi jämnställda när vi klär oss som män? (alltså, bara underdel?)

Svensk chekchouka sa...

Annai; jag läste faktiskt att endel badhus bestämt att förbjuda kalsonger under badbyxorna och blev rätt illamâende, otroligt ohygienskt som du skriver. Jag tycker feminismen väljer fel spâr när man ser det som en framgâng att ta av sig och visa brösten. Förfasar sig inte samma kvinnor över utvik och avklädda reklambilder?

Tina: Jamen visst är vi olika, tack och lov! Tydligen är jag inte själv om att fascineras av debatten ;)

Katarina i Holon sa...

Har också läst om kvinnorna som vill ha bar överkropp i simhallen i sin kamp för jämställdheten. Det är så dumt det bara kan bli!

Anonym sa...

Jag håller med dig precis. Jag begriper helelr inte varför det skulle vara så hemskt att täcka över de mest privata kroppsdelarna! Jag skulle aldrig ta på mig en bikini ens en gång; anser att det visar för mycket av mig, men tycker att man åtminstone bör ha det (minst!) när man badar.

Hanna Bard (http://hannabard.blogg.se)