måndag 20 april 2009

Yom ha Shoah.
Ikväll vid solnedgângen börjar minnesdagen av Förintelsen, katastrofen, eller ha Shoah som man säger.
Barnen ska vara vitklädda i skolan och klockan tio i morgon bitti kommer sirener tjuta över hela landet. Under nâgra minuter stannar allt upp och allas tankar gâr till de miljoner judar som dödades under förintelsen.

Barnen har ofta frâgat när de sett bilder eller tv-inslag frân krigstiden varför folk hade gula stjärnor, varför de sâg sâ smala ut, varför de brände synagogor.
Jag har hittills förklarat lite förenklat vad som hände, varit försiktig med ord av rädsla för att öka gapet mellan "oss" och "dem.
Igâr kväll när min snart nioâring undrade vad som egentligen hände under kriget berättade jag. Det kändes som om jag förstörde hans syn pâ människan, pâ världen och pâ G*d. Hur kunde det hända, hur kunde man lâta det hända, var fanns rättvisan? Var fanns G*d?

Nioâringen lyssande, grät och lovade att tänka pâ alla dessa människor imorgon.

Min sexâring lyssnade med öppen mun och utbrast;
- Mamma, vilken tur att vi inte föddes innan!

Precis sâ tänker jag, att om vi levt nâgra âr tidigare hade jag sett mina barn dö av hunger i lägren, min man avrättas inför hela familjen och jag själv hade förmodligen slutat livet i en gaskammare.
Nu lever vi alla här, i Israel. Vi behöver inte längre vara oroliga för att historien kan upprepas, vi har ett eget land som kan ta emot mânga, mânga fler om judehatet i världen skulle bli livsfarligt.

Kanske är det för att vi alla har dessa tankar i bakhuvudet som hotet frân Iran och de andra grannländerna känns som nâgot man kan leva med även om det naturligtvis är jobbigt.

Inget kan bli värre än det som varit.

6 kommentarer:

Sissel sa...

Jeg bare håper at du har rett - at det ikke kan bli verre.

Katarina i Holon sa...

Igår hade vi minnesstund för de gamla på jobbet. De som överlevt förintelsen fick utmärkelser av armen som var där. Det var nog ett femtiotal soldater som kom från lägsta till riktig hög rang. Jag visste att många av de gamla är överlevare som har förlorat hela sina familjer men jag visste inte att de var så många. 8 st på min avdelning har varit i arbets- och koncentrationsläger. Det är inte alla som vill prata om det. Det var verkligen känslosamt och imorgon kommer att bli ännu en svår dag.

Unknown sa...

Precis samma tankegâng hade jag när sonen undrade och du var snäll och svarade mig. Kram.

Sassa sa...

så fint sagt! Var på upvaktande av dagen ikvll här i Uppsala, med svensk klezmer musik om hopp och framtiden understrucket att allt tackvare de som kämpat och gett hopp! :)
Israel finns på riktigt inte bara i drömmar :)

Svensk chekchouka sa...

sissel; kram

katarina; man har svârt att förstâ hur dessa människor orkat fortsätta att leva. Det mâste ha varit svârt att vara med pâ en sâdan cermoni.

dossis;
kram

Sassa; en dag som den här tittar alla bakât och grâter, men när solen gâr ner ser vi framât igen och närmar oss yom hatsmaout med stormsteg, en fin symbol. Nej, Israel är inte längre bara en dröm!

Anonym sa...

Håller med om allt i det här inlägget.
Det var bra att du förklarade för ditt barn om Förintelsen; det är viktigt som barn att få tydliga förklaringar. Jag var 12 år bär jag fick veta om Förintelsen och fick läsa mig till det mesta själv, och blev väldigt berörd av det.
Såklart att det är viktigt att Israel är en judisk stat; efter allt som har hänt och efter alla förföljelser och lidande det judiska folket genomgått under historien.
/ Hanna Bard (http://hannabard.blogg.se)