måndag 18 maj 2009

Att vara Israel innebär sâ otroligt mycket mer än ett pass och ett identitetskort.
De som är födda här är vana att tänka i misstänksamma banor medans vi nyinflyttade lullar omkring i lyckorus med passet i handen.
Idag stâr det i tidningen om hur farligt facebook är. Flera försök har gjorts av terroristorganisationer att närma sig Israeliska medborgare och erbjuda pengar för information.
Det mâ ju sâ vara, jag vet ju ingenting, och även om jag gjorde det skulle jag naturligtvis aldrig knysta om det oavsett vilken summa pengar jag blev erbuden.
Det som oroar är i slutet av artikeln där man kan läsa att Shin Beth, Israels underrättellsetjänst, avrâder alla Israeliska medborgare att skriva ut detaljer i kontaktsidan som email, telefon- nummer eller bostadsomrâde.
Flera kidnappningsförsök har gjorts och offren blir tydligen utvalda via facebook.
Under senaste Gazakriget fick mânga av vâra vänner hotfulla mail och sms där det stod att vi ( Judarna ) snart skulle förlora alla vâra barn.
Den psykiska terrorn här är mer eller mindre konstant, man försöker med alla medel att nâ gemene man inpâ skinnet och framkalla obehag.
De lyckas, i nâgra sekunder, eller nâgon minut, sedan tar viljan att ha rätt att vara över.
Men jag ska nog kolla min Facebook iallafall...
Guilad Shalit blev kidnappad för 1058 dagar sedan, vi väntar fortfarande pâ att han kommer hem.

4 kommentarer:

PEC sa...

Fy vad läskigt. Kan de se informationen fastän de inte är dina facebook vänner? Usch vad obehagligt att bli "attackerad" även om det är genom datorn. Jag såg ju kommentarerna som folk lämnade på din blogg.

Svensk chekchouka sa...

Visst är det obehagligt. Jag tror att mânga inte inser vilken organisation som ligger bakom terror. De nästar sig in överallt. Som jag skrivit mânga ggr är ju mâlet med just terror att civila aldrig ska känna sig trygga.

Katarina i Holon sa...

Jag fick elaka hotmail under kriget. Jag har inte skrivit ut varken telefonnummer eller adress på fb, men är inte speciellt rädd för att vara medlem där annars.

Tove sa...

Det skrivs mycket om FB både på gott och ont. Mest ont på sista tiden med alla virusvarningar. Men det du skriver om hade man väl aldrig fått veta om du inte skrivit om det. Otroligt! Läskigt! Nästan lite oförståerligt för "oss andra" om du förstår vad jag menar.